Redo för sex

Jag och några bekanta pratade om första gången man har sex förut. Jag undrar lite om det finns några andra saker där det pratas så pass mycket om första gången man gör någonting som de flesta sedan gör väldigt många gånger. Det enda jag egentligen kommer på är första kyssen, första förälskelsen och första förhållandet, men de är alla lite på samma tema och inte lika upphypade.

 

Men det vi pratade om var vad som är viktigt vid ens sexdebut. Jag har redan skrivit ett inlägg om att det mesta som är viktigt vid första gången faktiskt är viktigt alla gånger, men något som ofta kommer upp i sammanhanget är det där med ”att vara redo”.

 

Ofta tycker jag det diskuteras kring att vara redo för att ha sex som ett tillstånd som du uppnår och sedan befinner dig i resten av livet, ungefär som att vara myndig eller liknande. Det beror förmodligen på att det verkar sammankopplas mycket med mognad.

 

När jag tänker på vad det innebär att vara psykiskt redo för sex så tänker jag en massa saker, som till exempel kommunikationsförmåga, ansvar, konsekvenstänkande och självkännedom. I korthet så handlar det om att kunna fatta beslut kring sex som man mår bra av, vilket såklart är luddigt och varierar från person till person. Men också från tillfälle till tillfälle. Jag kan till exempel vara redo att ha sex med någon som jag känner väl och litar på, utan att för den sakens skull vara redo att ha sex med någon annan som jag inte litar på överhuvudtaget.

 

Sedan så måste det inte vara en enorm katastrof att ha sex utan att vara ”redo”, men jag vill hemskt gärna att allt sex som sker ska göra det på ett sätt som känns bra för de inblandade. Och jag tror att vi kommer närmare den visionen om vi inte pratar så mycket om att vara redo för sin sexdebut, utan om att vara redo varje gång man har sex.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0