Intentioner spelar inte så stor roll

Rätt ofta när det gäller människor som sagt eller gjort något rasistiskt så vill någon mena att man ju faktiskt inte kan veta om de här personerna menade något illa.

 

Nej, det är klart man inte kan det. Men det spelar inte heller så stor roll.

 

Rasism är inte bara en personlig åsikt. Det är en hel samhällsordning i vilken människor delas in i olika grupper baserat på sin hudfärg, där vissa grupper (vita personer, i det här fallet) kollektivt får vissa fördelar och mer makt än de andra grupperna. Det här har en lång historia bakom sig, där flera olika metoder har använts för att upprätthålla den här ordningen. Ett exempel på en sådan metod är vithet som norm, med vilket jag menar att vithet antas vara det normala och neutrala och andra hudfärger och personerna med dem anses utgöra ett undantag.

 

Dove illustrerar vad jag pratar om.

 

Så visst, när Bo Hansson kallade Kwame Karikari för ”svarting” i radio kanske han inte menade något illa. Men det var fortfarande ett användande av en utav de metoder som länge har använts (och fortfarande används) för att upprätthålla den rasistiska samhällsordningen.

 

Jag tycker vi behöver flytta fokus i diskussioner kring rasism från rasism som en personlig åsikt och istället börja prata om det som en integrerad del av samhället i stort. Då kan vi också börja se uttalanden som det Bo Hansson gjorde (och hans efterföljande kommentarer kring det) i dess rätta kontext. Då kanske vi slipper tjafs om intentionerna bakom rasistiska uttalanden och handlingar.



Kommentarer
MarySaintMary

Jamen exakt. Jag bryr mig väl inte om Bo Hansson är rasist eller ej, det är ju totalt ointressant. Det är ju strukturen som är problemet!

Svar: Yup. Jag menar, visst, det är ju dåligt att enskilda individer har rasistiska åsikter, men det är mindre intressant att diskutera än om de bidrar till upprätthållandet av ett rasistiskt system.
Alice

2012-10-11 @ 22:59:04
URL: http://marysaintmary.wordpress.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0