Sex, patriarkatet och slut shaming

Jag såg precis senaste avsnittet av Suburgatory, The Witch of East Chatswin. I början av avsnittet försöker huvudkaraktären Tessa övertyga några tjejer i sin skola att inte klä sig sexuellt på Halloween. Varför?
 
"Haven't society degraded us enough, what with the beer ads and the wage gap and the chart-topping return of Chris Brown? By using Halloween to objectify yourself you are only adding fire to the fire."
- Tessa
 
 
För den som inte har sett serien bör det kanske påpekas att Tessa i regel framställs som en sympatisk och förnuftig karaktär som tittare ska identifiera sig med och hålla med.
 
Serien som helhet vill att vi ska se det här som ett feministiskt budskap, och jag blir så trött, för det är det faktiskt inte.
 
 
 
Ja, det är en patriarkal idé att kvinnors främsta värde ligger hur män kan dra nytta av oss - vilket brukar handla om mödraskap, hushållsarbete och sex. Förväntningar på kvinnor om att klä sig på ett sätt som visar upp vår kropp och som är tänkt att vara sexuellt hänger såklart ihop med en idén.
Men att slampighet skulle vara något dåligt är också en patriarkal idé. Idén om att en kvinna som är sexuell automatiskt är ett passivt objekt för någon annans lust hänger såklart ihop med idén om att kvinnors sexualitet är till för män och inte för oss själva. Idén om att en sexig kvinna omöjligen kan ha andra egenskaper är en förlängning av idén om kvinnors plats i samhället. Idén om att det skulle finnas något fel med att ha många sexpartners eller att klä sig för att se så sexuellt attraktiv ut som möjligt hänger också ihop med patriarkala idéer om att sex med en viss kvinna är något som minskar i värde ju fler personer som haft det och gör kvinnor till spelpjäser i en statuskamp män emellan. Och idén om att sex och sexualitet skulle vara något inneboende förnedrande för kvinnor är i högsta grad en kvinnofientlig och sexfientlig idé.

 
Är det förnedrande att kvinnor förväntas anpassa sig efter vad män förmodas uppskatta när de väljer sin klädsel och sitt utseende (i den mån det är valbart)? Absolut. Är det förnedrande att många kvinnor lär sig att det är viktigt att vara sexuellt tillgänglig för vissa män? Verkligen. Men det betyder inte att vare sig frivilligt och önskat sex eller sexiga kläder är något förnedrande och slut shaming under feministisk flagg är bara att spela patriarkatet i händerna.
 


Kommentarer
Foir

Sant.

Tycker i allmänhet den serien är typ: här kommer jag, jag bara råkar vara extremt snygg utifrån standardmall, men jag BRYR mig minsann inte om mitt utseende och tjejer som bryr sig om utseendet är Lite Sämre Än Mig så dem skall jag håna!

Dvs återigen meddelandet: Var jättesnygg, men låt det inte märkas att du bryr dig.

2012-10-27 @ 14:43:45
Moralfjant - fuckar upp din världsbild

Jävligt bra skrivet! Håller med

2012-11-13 @ 22:09:27
URL: http://moralfjant.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0