Sexuell läggning måste inte vara permanent för att vara legitim

Det finns ju en ganska kraftig kulturell föreställning om att sexuell läggning (då framförallt vilket/vilka kön man attraheras av, men ibland mer utvidgat) är något som är helt permanent. Att man inte blir [någonting]-sexuell, utan föds som det. Det stämmer säkert också för många. Däremot är det inte hur jag upplever min egen sexuella läggning och jag har svårt att tro att jag är helt ensam om det.

 

Jag tror att anledningen till att så många homo- och bisexuella personer, såväl som heterosexuella som är engagerade i dessas rättigheter, insisterar på att sexuell läggning är en medfödd, konstant egenskap är att detta ofta ställs mot idén om att det skulle vara ett val. Med tanke på att just den föreställningen ofta används i politiska sammanhang för att fördöma och förtrycka dessa personer så är det inte så konstigt att många gärna vill avvisa den föreställningen.

 

Jag har två invändningar mot det här. Den första är att det faktiskt rör sig om två olika saker. Om jag attraheras uteslutande av kvinnor i en viss period av mitt liv och uteslutande av män i en annan så betyder inte det att jag har valt något av det, mer än om jag attraheras av uteslutande kvinnor hela mitt liv, eller av bägge könen samtidigt.

 

Den andra invändningen är att det inte borde spela någon som helst roll. På något plan kan jag tycka att homo- och birörelsen spelar efter homofobers villkor när den insisterar på att sexuell läggning är medfött och oföränderligt. Det antyder lite att heterosexuella borde acceptera oss eftersom vi faktiskt inte har något val, vilket i sin tur antyder att om vi hade det så vore det fel val och helt rimligt att förtrycka och fördöma oss.* Jag tror i och för sig inte att sexuell läggning är något man kan förändra med viljestyrka, men det är inte anledningen till att jag är för att homo- och bisexuella personer ska ha samma rättigheter som heterosexuella personer. Det är jag eftersom jag inte tycker att det finns något fel i att attraheras av människor av samma kön som en själv.

 

 

* Vilket för övrigt jävlas en del med oss som primärt definierar oss som bisexuella, i och med att vi i någon bemärkelse har ett val. Inte i vad vi attraheras av, men i och med att vår läggning faktiskt inte utesluter möjligheten för oss att ha sexuella relationer med någon av motsatt kön. I vart fall inte som begreppet vanligen används.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0