Om "slampor"

Ni vet hur det brukar påstås att om en kille ligger med många tjejer så blir han kallad hingst men om en tjej gör det så blir hon kallad slampa?

Det stämmer inte.

 

Jag vet inte exakt vad det är som gör att vissa tjejer får så kallad "horstämpel", men jag känner till okyssta oskulder som fått det och tjejer som trots gott om sexpartners inte fått det. Det handlar inte om promiskuitet, det är inte så enkelt.

 

Jag tror att det i själva verket handlar om många olika faktorer som spelar in när en tjej får rykte om att vara en slampa eller hora - hennes utseende, hennes klädval, hur hon uppfattas av killar, hur hon uppfattas av tjejer, hur hon pratar om sex, hur hon bemöter sexuellt och romantiskt intresse. Men att antalet sexpartners skulle vara det viktiga, eller ens nödvändigtvis en faktor? Nej, det köper jag inte.



Kommentarer
Elin Astrid

Gud ja, det stämmer verkligen. När jag började sjuan stod det "Elin Lönn är en hora" på varenda skoltoalett och jag var jävligt oknullad.

Dock vet jag av erfarenhet att tjejer som faktiskt ligger mycket och med många BLIR behandlade annorlunda än killar som gör likadant.

2012-01-19 @ 11:57:21
URL: http://elinastrid.blogspot.com
Alice

Elin Astrid: Oh, jag vill verkligen inte förneka att synen på "promiskuitet" skiljer sig beroende på personens kön. Det uppmuntras betydligt mer hos killar än hos tjejer och överlag så ses ett sådant beteende som mer negativt hos tjejer.

2012-01-19 @ 16:58:19
URL: http://theolddays.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0