Sexuella övergrepp är inte bara våldtäkter

Vet ni vilken diskussion som är fullständigt onödig? Diskussionen om huruvida män eller kvinnor är mest utsatta för brott i det offentliga rummet. Det skulle eventuellt kunna vara en diskussion som har värde, men varje gång jag setts den tas upp så domineras den av en dum "vem är det mest synd om"-tävling utan något som helst fokus på vad som kan göras för att någon eller båda av grupperna ska bli säkrare.

 

En annan sak på samma område som stör mig är att brott mot kvinnor i diskussionen brukar begränsa sig till överfallsvåldtäkter. Och ja, det stämmer att överfallsvåldtäkter är ganska ovanliga. Vad som glöms bort är att sexuella övergrepp och sexuellt våld mot kvinnor faktiskt innefattar betydligt mer än bara fullbordade våldtäkter. Om vi vill att kvinnor ska känna sig säkra i det offentliga rummet så fungerar det inte riktigt att bara påpeka att det faktiskt är väldigt ovanligt att bli överfallen och våldtagen, särskilt i jämförelse med att som ung man bli misshandlad. För jag känner mig inte särskilt säker när en främmande man tafsar på mig utan att ha någon som helst tidigare kontakt med mig. Jag känner mig inte säker när en främmande man bestämmer sig för att runka till att jag kysser en tjej jag gillar. Jag känner mig inte säker när en främmande man försöker kyssa mig och håller fast mig när jag försöker gå därifrån. Jag känner mig inte säker när en främmande man tjatar på mig om att följa med honom hem och följer efter mig när jag går därifrån.

 

Varför skulle jag känna mig säker från överfallsvåldtäkter när många främmande män är bekväma med att använda mig som ett objekt för sin egen sexualitet, oavsett vad jag tycker om det, i andra sammanhang? Och varför skulle jag känna mig säker i att främmande män struntar fullständigt i min kroppsliga integritet så länge de inte våldtar mig?



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0