Att ta ansvar för konsekvenserna

Ett argument jag ibland hör från abortmotståndare är att "har man sex får man ta ansvar för konsekvenserna" och olika varianter därav.

 

Dessa verkar föreslå att en abort är ett sätt att smita ifrån ansvaret, för tydligen är det enda ansvarsfulla man kan göra vid en graviditet att genomgå den och föda barnet.

 

Jag ser inte vad som är som är så ansvarsfullt med att bli oönskat gravid och sedan sitta och rulla tummarna i nio månader. Om konsekvensen av sex istället är en könssjukdom så tycker jag att det ansvarsfulla förhållningssättet är att testa sig, genomgå behandling, informera sexpartners som kan ha drabbats av samma sjukdom och vidta lämpliga åtgärder för att undvika att smitta någon annan. Om man istället struntar helt i det och inte på något vis agerar för att själv bli av med sjukdomen eller undvika att smitta andra så tycker jag att man är ansvarslös.

 

Varför skulle det vara annorlunda med graviditeter? Det ansvarsfulla att göra vid en oönskad graviditet är att fundera över de olika alternativ man har, fatta ett beslut kring vilket man föredrar och genomföra detta. Att ta ansvar för konsekvenser av sitt agerande är inte att passivt acceptera dessa, utan att hantera situationen som uppstått på bästa möjliga sätt.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0