Mansfrågor som jag vill uppmärksamma

För ett tag sedan skrev Pelle Billing ett inlägg om vilka kvinnofrågor han tycker är viktiga att uppmärksamma i jämställdhetsarbetet. Jag håller med honom på alla punkter, men skulle förmodligen lägga till några egna. Hittade till inlägget via Onewaycommunication, där andra frågor tas upp i kommentarerna.

 

Jag tycket att det är ett bra initiativ av Billing att berätta vilka kvinnofrågor han anser viktiga. Jag skriver ju främst om kvinnofrågor när jag skriver om jämställdhet och många av de saker jag diskuterar som inte är direkt anslutna till jämställdhet mellan könen, men som påverkar könen olika, behandlas främst ur ett kvinnligt perspektiv. Inget konstigt med det - jag har såklart lättare att se den problematik som drabbar kvinnor eftersom jag är kvinna.

 

Hur som helst, här är de mansfrågor som jag tycker är viktiga att hitta lösningar på. Invändningar och egna förslag är välkommna!

 

Sjukvård. Män är överlag sjukare än kvinnor men sämre på att söka vård, vilket kan leda till att de drabbas hårdare av sjukdomar. Det finns också sjukdomar som är så pass kvinnligt kodade - som depression och ätstörningar - att män med dessa sjukdomar kan bli extra skeptiska till att söka hjälp och även feldiagnosticeras.

Att få män att söka sjukvård tidigare skulle kunna rädda en hel del liv. När det gäller ätstörningar och andra sjukdomar som sammankopplas med kvinnor måste läkare bli bättre på att upptäcka sådana även hos män. Jag vet inte hur forskningen ser ut just nu, men kanske behövs fler studier av hur dessa tillstånd yttrar sig hos män?

 

Föräldraskap. Män tar fortfarande bara ut omkring en femtedel av föräldraledigheten och förlorar oftare vårdnaden om sina barn än kvinnor. Synen på pappor är ofta att de är en slags andrahandsförälder, medan mamman är den primära föräldern. Vi behöver förändra synen på pappor så att de betraktas som likvärdiga med mammor och förenkla för de män som vill vara lika eller mer delaktiga i föräldraskapet som sina barns mammor.

Män kan också tvingas betala underhåll för barn som de aldrig velat skaffa och någon lösning på detta borde hittas, även om jag inte är säker på hur en bra sådan skulle se ut i praktiken.

 

Mansrollen. Några av de saker jag tycker sämst om med mansrollen är tanken att "riktiga män" är återhållsamma med sina känslor. Det är begränsande och försvårar verbal konfliktlösning. Ett annat nära besläktat problem är att män förväntas vara psykiskt och fysiskt starka och tåliga, vilket sannolikt är en stor del i förklaringen till varför män väntar längre än kvinnor med att söka sjukvård.

Sedan har vi det faktum att manlig agressivitet och våldsamhet i barndomen ofta ursäktas, såväl som "pojkstreck". Samtidigt begås majoriteten av alla brott, och i synnerhet våldsbrott av män. Om vi vill förändra detta så måste vi se till att även pojkar lär sig att lösa konflikter utan att ta till våld.

 

Utbildning. Pojkar får överlag sämre betyg i skolan än flickor. Det finns olika teorier om varför det är så - jag personligen tror det rör sig om en kombination av att pojkar inte uppmuntras till att göra skolarbete i lika stor utsträckning som flickor och att undervisningsformen i grundskolan blir svårare att anpassa sig till för pojkar än för flickor. Hur som helst så bör man försöka hitta en lösning på det här och se hur skolan kan anpassas så att den passar alla elever bättre.

 

Som sagt, invändningar och tillägg är välkomna.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0