Hälsa och valfrihet

Jag tycker att Health at Every Size är jättebra. Kroppsvikt är bara en av många faktorer som kan ha påverkan på vår hälsa och jag tycker att det är viktigt att fokusera på livsstil utan att målet med eventuella livsstilsförändringar ska vara viktnedgång. Motion, som exempel, har en positiv inverkan på hälsa oavsett om den leder till viktnedgång eller inte och oavsett hur mycket man väger till en början. Så jag är absolut positiv till att det finns en rörelse som har budskapet att tjocka människor inte måste banta för att kunna förbättra sin hälsa.

 

Men jag önskar att vi också pratade mer om att hälsa faktiskt är ett val. Då menar jag såklart inte att människor som är sjuka har valt att vara det - jag kan inte komma på någon sjukdom överhuvudtaget som inte åtminstone delvis är orsakad av faktorer som är svåra eller omöjliga för oss att kontrollera. Vad jag menar är att det är ett val att leva på ett sätt som förmodas vara hälsosamt. Det är ett val att röka. Det är ett val att dricka alkohol. Det är ett val att motionera. Det är ett val att äta på ett visst sätt. Det är ett val att använda narkotika. De valen kan såklart vara mer eller mindre fria, men generellt sätt kan sägas att det går att välja att ha en mer eller mindre hälsosam livsstil. Min poäng här är inte att skuldbelägga sjuka människor, men att påpeka att man också får välja. Hälsa är ingen skyldighet som man kan avkräva någon och vuxna, beslutskapabla människor har rätt att fatta egna beslut om hur de lever sina liv.

 

Ofta framställs det som en självklarhet att få kritisera, ifrågasätta och tjata på bekanta som inte lever så hälsosamt som man själv skulle önska. Visst ska man kunna berätta att man är orolig om så är fallet, men i slutänden så har varje person rätt att fatta sina egna beslut. Det är såklart frustrerande för den som är orolig för en anhörig, men människors självbestämmande bör respekteras, även när det gäller hälsa. Alla är inte villiga att göra vissa uppoffringar för sin hälsa. Det behöver inte ha något att göra med att man är dum, oinformerad, lat eller någon annan av klyshorna som slängs runt. Det kan helt enkelt vara så att den förväntade vinsten inte är värd uppoffringen.

 

Det är upp till var och en vad man vill göra för att förbättra sin hälsa och vi borde sluta stigmatisera de människor som väljer att avstå från vissa åtgärder.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0