Lika rättigheter är inget att vara tacksam över

Ronnie Sandahl har skrivit en krönika om att Anja Pärson sagt att hon inte vill bli en representant för Pride-rörelsen och hur osolidariskt han tycker att det är av henne. Såvitt jag vet är Sandahl både cis och straight, vilket i sig gör att han borde avstå från att uttala sig om hur HBTQ-personer ska förhålla sig till HBTQ-frågor. Ett allmänt tips: vill du stötta en minoritetsgrupp du inte tillhör så bör du avstå från att försöka tala om för personerna som är en del av den hur de bör föra sin kamp för acceptans eller rättigheter och hur de bör förhålla sig till det faktum att de tillhör denna grupp. Det är inte din sak att lägga dig i.
 
 
Hur som helst, han menar att hon borde stå upp för HBTQ-rörelsen eftersom hennes situation hade sett väldigt annorlunda ut om denna inte hade kämpat för de rättigheter som icke-straighta personer har idag.
 
Såhär va. Jag är glad över att jag kan ha sex med tjejer utan riskera fängelse eller annan juridisk påföljd. Jag är glad att min sexuella läggning inte ses som en mentalsjukdom. Jag är glad över att jag, om jag i framtiden skulle vilja, kan gifta mig med en annan kvinna eller skaffa barn med henne och få vårat föräldraskap juridiskt erkänt. Men jag är inte tacksam över någon av de sakerna, för det borde vara en fullständig självklarhet. Jag kan känna beundran och tacksamhet inför de många, många människor som har kämpat emot förtrycket av personer vars könsidentitet eller sexuella läggning inte passar in i de förväntade mallarna, men framförallt så är jag förbannad över att en sådan kamp varit nödvändig. Så nej, jag tycker inte att Anja Pärson eller någon annan HBTQ-person har någon tacksamhetsskuld eller solidariskt ansvar för att engagera sig i HBTQ-rörelsen. Jag tycker att de personer som fortsätter upprätthålla ett förtryck av oss har ett ansvar för att sluta med det.
 
 
Den rabiata orakade flatfeministen Fanny och Anna Troberg har också skrivit om samma krönika, läs deras inlägg också, vettja.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0