"Alla har fördomar"

Allmän info: I den här texten så menar jag med ”fördom” en förväntan på hur en viss person eller grupp av personer är baserat på en annan egenskap som personen har. Jag gör inte skillnad på om förväntningen är en förväntning på positivt eller negativt beteende och inte heller på vad egenskapen den baserar sig på är.

 

Ni vet den gamla klassikern om att ”alla har fördomar” (eller ännu värre - ”alla är lite rasistiska”)? Jag önskar att folk slutade slänga ur sig det i så många sammanhang utan att problematisera det.

 

Det stämmer säkert att alla har fördomar. Det är möjligt att det helt enkelt är en del av hur människors psyken fungerar och det är också möjligt att det är resultatet av att vi lever i samhällen som lär oss att ha det. Det spelar egentligen ingen roll. Problemet med att påpeka att alla har fördomar är att det sällan poängteras att vissa av de fördomarna har en otroligt skadlig inverkan på människor som drabbas av dem och att det kan vara åt helvete fel att tycka så.

 

Om man pratar om att alla har fördomar utan att poängtera att alla fördomar inte är jämlika, att vissa fördomar gör mer skada än andra (i synnerhet några av de som är väldigt utbredda) och att det är viktigt att motverka dessa fördomar så ger man folk en ursäkt för att acceptera sina egna fördomar. Det blir enkelt att tänka att ”äsch, alla har fördomar, jag kan inte rå för det”. Det gör kanske inte så mycket om man är sju år och har fördomen att alla vuxna människor gillar grönsaker och spelar golf, men vissa fördomar kan göra betydligt mer skada.

 

Hur skadliga fördomar är beror främst på tre saker. Hur negativ fördomen är, hur mycket makt personen med fördomen har över de personer som fördomen handlar om och hur många personer som delar samma fördom. Om jag tror att islänningar är dåliga på kubb så är det en ganska harmlös fördom. Det är knappast en uppfattning som särskilt många delar, jag tycker inte att kubbtalang är särskilt viktigt och jag är inte i någon position där jag fattar några beslut rörande islänningar och kubb.

 

Säg istället att fördomen är att cis-kvinnor aldrig tvingar på någon sexuella handlingar, att den finns hos en person som har makten att stifta lagar och delas av alla andra personer med lagstiftande makt. Då kan resultatet vara något i stil med den brittiska våldtäktslagstiftningen, vars definition av våldtäkt kräver att förövaren har en penis. Det har betydligt större potential att skada människor.

 

Det är de här fördomarna som vi framförallt behöver arbeta emot – de som är väldigt utspridda, hyses av personer med makt över personerna som berörs och som kan kraftigt gynna eller missgynna vissa grupper. Eftersom de faktiskt kan ha en väldigt negativ påverkan på människors liv. Hyser man sådana fördomar så är det viktigt att man faktiskt arbetar med dem och undviker att sprida dem vidare. Det funkar inte att bara konstatera att ”alla har fördomar” och sedan fortsätta agera som om de vore sanna.



Kommentarer
The Worrying Kind - Att leva med social fobi, ångest och depression

Jag tror inte att det finns en enda människa som inte har fördomar. Det är liksom en förutsättning för att vi snabbt ska kunna bilda oss en uppfattning om vår omgivning. Och jag ser rent principiellt inget problem i det.

Om man däremot håller fast vid (den negativa) fördomen, sin första uppfattning om en person/företeelse, och vägrar ändra inställning trots att man efterhand förses med mer information som motsäger det man först trodde/utgick ifrån - ja, då har vi ett problem. Om man låter fördomar styra maktutövning och därmed orsaka skada för andra individer - då har vi ett fruktansvärt problem.

Men själva fenomenet fördomar generellt ser jag som sagt inget problem med...så länge man är beredd att omvärdera gamla sanningar när det visar sig att de inte håller längre. Jag blir skitglad varje gång jag upplever något som slår hål på mina (negativa) fördomar! :-)

Svar: Jag håller med. Problemet är inte att människor har fördomar, problemet är att ibland kan vissa av de fördomarna drabba andra människor väldigt negativt.
Alice

2012-08-29 @ 17:29:04
URL: http://theworryingkind.webblogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0