Gaystereotyper och populärkultur

En karaktär som brukar återkomma rätt ofta i populärkultur som jag har väldigt blandade känslor inför är den stereotypa bögen.  För att förtydliga, en homosexuell och feminin man som inte helt sällan förekommer som bästa vän till en kvinnlig huvudroll. Exempel inkluderar Stanford från Sex and the City, Cameron från Modern Family, Kurt från Glee och Emmett från Queer as Folk.

 

 

Den här stereotypen brukar vara ganska ogillad. Jag finner det förvisso tröttsamt att det är en så pass återkommande karaktär och att åtminstone vissa drag av den är nästan obligatoriska hos karaktärer som är homosexuella män. Det är tröttsamt när icke-heterosexuell läggning framställs som något som helt dominerar ens personlighet. Heterosexuella karaktärer framställs ofta som stereotyper, men inte med hänvisning till sin sexuella läggning. Det är också irriterande med de extrema fall av den här stereotypen som tycks blanda ihop könsidentitet med sexuell läggning och insistera på att en karaktär är en homosexuell man trots att denne lyssnar till ett kvinnligt ljudande smeknamn, talar om sig själv med feminina pronomen och klär sig i kvinnokläder.

 

Framförallt finner jag det irriterande att en manlig karaktär med den här typen av beteende och intressen väldigt sällan är heterosexuell. De enda exempel jag kan komma på är Damian i Mean Girls och Raj i The Big Bang Theory, och i båda fallen så råder viss otydlighet kring deras läggning.

 

Men sen så blir det krångligt. Ni vet hur man ibland hör någon gnälla om att pride ger hbt-personer ett dåligt rykte med hänvisning till butchflator och dragqueens och dylikt trams? För ganska mycket av den kritik jag hör mot feminina homosexuella män i tv och film bygger på samma mentalitet. ”Jag är inte sån, jag vill inte sammanknippas med det där.” Ganska mycket utav kritiken är grundad i förakt mot feminina män.

Till en början så är det sammanbundet med kvinnoförakt, eller åtminstone förakt för personer som bryter mot rådande normer kring kön. Män med kvinnliga intressen och egenskaper framställs ofta som löjeväckande och fåniga i populärkultur, i större utsträckning än maskulina kvinnor. Det i sig är något jag finner problematiskt. Jag tycker inte att egenskaper som sammanknippas med kvinnor ska nedvärderas enbart för att de är sammanknippade med kvinnor. Jag tycker inte heller att det utgör ett problem när någon uppvisar beteenden som betraktas som typiska för ett kön de inte tillhör och jag tycker inte att det är något som ska klankas ner på.

 

Mitt andra problem här är att samma kritik antyder att homosexuella och bisexuella personer bara förtjänar samma respekt och rättigheter som heterosexuella personer om de gör sig förtjänta av det, genom att bete sig på ett visst, i sammanhanget könsnormativt, sätt. Den inställningen finner jag inte bara problematisk, utan fullständigt oacceptabel.

 

Vad tänker ni om det här?



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0