Dolda funktionsnedsättningar

Jag läste ett gammalt blogginlägg hos Disabled Feminsts om att ifrågasätta människors rätt att parkera på handikappsparkeringar. Mer specifikt, människor som har ett tillstånd för sådan parkering men som inte ser ut att vara rörelsehindrade. Slutsatsen i blogginlägget är att det är förbannat oförskämt och kränkande att be okända människor förklara sina funktionsnedsättningar, vilket jag såklart håller med om.

 

Det fick mig att tänka på för- och nackdelarna med osynliga funktionshinder mer generellt. Med osynliga funktionshinder menar jag sådana som inte snabbt blir uppenbara för andra människor. Det är svårt att göra en tydlig uppdelning mellan sådana och synliga funktionshinder – vissa funktionshinder är osynliga majoriteten av tiden men blir väldigt tydliga ibland, vissa funktionshinder är lätta att upptäcka för den som vet vad de ska leta efter, vissa funktionshinder är osynliga för en utomstående betraktare men blir synliga när någon försöker interagera med en och så vidare. För enkelhetens skull så pratar jag ändå om funktionshinder som inte är tydligt märkbara för omgivningen.

 

Överlag så betraktar jag det som en fördel att ha ett osynligt funktionshinder. Det gör att främmande människor inte får möjlighet att särbehandla mig på ett negativt sätt och jag i rätt stor utsträckning kan välja vilka människor som känner till att jag har ett sådant. Men det finns nackdelar med det också. Den främsta är att det ger andra människor större utrymme för ifrågasättande – har jag verkligen den diagnosen, är det verkligen ett problem, ljuger jag för att få positiv särbehandling? Av någon anledning finns det gott om folk som tror att deras lekmannakunskaper trumfar en neuropsykiatrisk undersökning . Det gör att jag kan få större problem med att få den hjälp jag behöver och har rätt till, eftersom det blir lättare för personer utan närmare kunskaper om den diagnos jag har att vifta bort vilka problem det innebär.

 

Så, ja, jag blir förbannad över att höra om personer med osynliga funktionshinder som blivit utskällda och ifrågasatta när de använt parkeringsplatser som de fått tillstånd att använda. Allvarligt talat, hur fan tänker man när man gör sånt? Hur kan man tycka att det är okej att kräva att okända människor ska förklara varför de behöver ett särskilt stöd bara för att man råkar passera dem? Kort och gott, hur oförskämd och tanklös får man bli?



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0