Tjejtidningar och killpaneler

Lady Dahmer skriver om en typ av artikel som brukar finnas i tjejtidningar rätt ofta: en eller flera killar blir tillfrågade om sina preferenser hos tjejer. Hon undrar vad det är tänkt att vi tjejer ska göra med den informationen, eftersom det tydligen är något vi vill veta. Och visst, det stämmer att det är något (vissa) tjejer vill veta. Samma typ av frågor ställs på ungdomsforum och i bloggar.

 

Men tjejtidningarna missar vad den egentligen går ut på. Unga tjejer (och även äldre, antar jag) som frågar vad killar gillar för klädstil/beteende/personlighet/utseende/annat attribut hos tjejer får inte svar på sin faktiska fråga av Jens, 23, från Värnamo. Det finns två alternativ till vad de faktiskt undrar.

1. Vad ska jag göra för att killen jag är intresserad av ska gilla mig?

2. Vad ska jag göra för att alla killar ska gilla mig?

 

Vad Jens föredrar är inte ett svar på någon av de frågorna. Svaret på den andra frågan är att det inte finns någonting överhuvudtaget som du kan göra för att alla killar ska gilla dig, eftersom killar har olika preferenser och gillar olika typer av personer. Svaret på den första varierar utifrån killen du är intresserad av, men det är inte heller något som en slumpmässigt vald kille i en tjejtidning kan svara på.

 

Här är ett långt häftigare alternativ till veckorevyn: Rookie. Rookie skapades på initiativ av Tavi Gevinson som också är chefredaktör, eftersom hon saknade bra tidningar för tonårstjejer. (Tycker jag att det är ett fantastiskt initiativ? Ja, det gör jag.) Än så länge verkar det bara vara en onlinetidning, men den publicerar nya artiklar flera gånger om dagen och driver med andra tjejtidningar, skriver om spännande hårfärger, avvisar vissa fåniga sociala normer och diskuterar kläder. Mycket av det som finns i vanliga tjejtidningar, men betydligt mindre bantningshets, antaganden om att relationer mellan könen måste fungera utan verbal kommunikation och snäva skönhetsideal.



Kommentarer
hanna - happy happy fatgirl

Tavi är min idol, fyfan vilken talangfull och duktig tjej hon är!

2011-10-02 @ 22:47:08
URL: http://hannamariefiddeli.blogg.se/
Alice

Hanna: Jag vet! Hon är jättehäftig och hon verkar dessutom väldigt smart och betänksam.

2011-10-03 @ 12:25:00
URL: http://theolddays.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0