Smycken på män

Magdalena Ribbing har fått en fråga i sin frågespalt angående smycken på män. Inte av någon man som själv undrar om han kan bära smycken, utan av någon som är övertygad om att enbart klocka är en acceptabel acessoar för män och nu vill övertyga sin mer moderna vän om att denne inte alls får bära örhängen.


"Nu har jag en vän som är lite ”modern” av sig och som så klart, enligt ungdomskulturens eviga standard, motsätter sig detta och bestämt hävdar att han får ha örhängen bäst han vill. Han vägrar lyssna på vanlig rim och reson, och då finner jag ingen annan utväg än att fråga facit, så att säga!
"


Hur kan frågeställaren fortfarande ha vänner? Och specifikt den här vännen? Om någon av mina vänner påpekade att de inte tycker att mina acessoarer eller kläder är lämpliga att bära, och dessutom (antar jag) försökte övertyga mig om att jag inte får bära dem så skulle de sluta vara mina vänner. För det är oförskämt och otrevligt.

Att opåkallat ifrågasätta någons klädval är väl en sak, och redan där något som man bör avstå ifrån såvida man inte har väldig goda skäl. Men att dessutom försöka övertyga personen om de protesterar mot ens invändningar? Jag kan inte se hur det är acceptabelt i andra sammanhang än om deras klädsel bryter mot några lagar på platsen man befinner sig.

Magdalena svarar att män själva får bestämma om de vill bära smycken eller inte, tack och lov.


Kommentarer
Elin Astrid

Men vad är det där för dum människa?

Hur påverkas henoms liv negativt för att hennes vän har örhängen?

Härlig grej med folk som bedömer vänner efter hur de ser ut och vad de har på sig.

2011-10-20 @ 15:54:55
URL: http://elinastrid.blogspot.com
Alice

Elin Astrid: Precis! Vännen är väl en vuxen människa som antagligen kan klä sig själv och hantera eventuella konsekvenser av sin klädsel.

2011-10-21 @ 08:50:02
URL: http://theolddays.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0