Kort om niqab

 

 

Niqab verkar vara ett hett ämne just nu på flera av bloggarna jag läser nu, efter att Frankrike har förbjudit niqab på offentliga platser. Hanna Fridén har skrivit bra om niqab förut och gör det igen nu. Jag känner ingen som bär niqab, så jag tänker inte uttala mig om situationen för niqabbärande kvinnor. Men det går inte att bortse från risken att en lagstiftning som förbjuder niqab på offentliga platser i praktiken innebär att kvinnor som tidigare vistades på offentliga platser i niqab slutar vistas på offentliga platser, av eget val eller av tvång.

 

Utöver det så känns motviljan mot niqab och andra plagg som täcker kvinnors hår, ansikte eller andra delar av kroppen rätt etnocentrisk. Varför är det kvinnoförtryck med ett täckt ansikte men normalt och naturligt med täckta kvinnobröst?



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0