Den perfekta föräldern

Jag borde egentligen plugga fyisk, men eftersom min fysikbok består till 80% av anekdoter om Isaac Newton så orkar jag inte riktigt. Istället deltar jag i diskussioner om föräldraskap och blir frustrerad.

 

Många verkar gå omkring med en bild av hur en bra förälder är. I korthet så har en bra förälder en stabil ekonomi, ett fast jobb, en god utbildning och en fast partner med detsamma. En bra förälder är inte för ung, men inte heller för gammal. En bra förälder dricker aldrig alkohol och röker aldrig. En bra förälder har inga som helst anlag för någon genetisk sjukdom. En bra förälder har mängder av tid att spendera med sitt barn. En bra förälder har planerat graviditeten. Uppfyller man inte alla dessa krav (och fler därtill) så är man oansvarig och självisk om man ändå skaffar barn.

 

Varför har folk så svårt att skilja på en perfekt förälder och en bra förälder? Man blir en dålig förälder av att inte ta hand om sitt barn. Man blir inte en dålig, självisk och ansvarslös förälder för att ens kusin har diabetes, för att man dricker alkohol ibland eller för att man har egna intressen. Man kan mycket väl vara en bra förälder trots att man är ung, studerar eller är ensamstående. Jag blir så trött på folk som envisas med att fördöma andra människors föräldraskap.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0