Svenskt näringsliv vill sänka studiebidraget för hobbykurser

Svenskt Näringsliv föreslår sänkt studiebidrag för utbildningar som inte leder till ett jobb som är relevant för utbildningen, skriver SvD. Främst verkar det som att studenter på humaniora- och konstutbildningar skulle drabbas av detta. De verkar inte få medhåll av särskilt många alls, tack och lov.

 

Jag tycker att det är ett jättedåligt förslag. I DN talar Malin Sahlén om hobbykurser som är roliga mer än användbara. Det känns tydligt att Svenskt Näringsliv tycker att universitetsutbildningar ska vara givande för samhället i stort och inte enbart för individen, vilket de tycker att utbildningar som inte leder till ett jobb på samma område är.

 

Först och främst är det ju fel. De flesta utbildningar ger kunskaper och färdigheter som är användbara även utanför utbildningsområdet. Men även om så inte var fallet så skulle jag tycka att det var ett dåligt förslag. Jag vill inte vara en del av ett samhälle som mäter värdet av kunskap i ökad anställsbarhet. Jag vill ha ett samhälle som är för personlig utveckling, som tycker att kunskap är viktigt och värdefullt och som låter sina invånare ha andra syften i livet än att tjäna pengar. Skattepengar är menade att gå till folkets gemensamma intressen och jag förstår inte varför dessa intressen skulle vara begränsade till att skaffa mer skattepengar.

 

Nyamko Sabuni, jämställdhetsminister och biträdande utbildningsminister sammanfattar mina tankar kirng saken rätt väl i DN:

"Men min utgångspunkt är att ingen kunskap är bortslösad. Används den inte direkt i ett yrke kan den användas inom ramen för organsitionsliv eller på andra sätt för samhället. Utbildning har ett mervärde i sig själv."


Varför är inte Sabuni vår utbildningsminister istället för major Björklund?



Kommentarer
elsa

alltså varför får han vara utbildningsminister :(!!!! jävlar

2011-07-01 @ 17:24:55
URL: http://irregulargalaxies.blogspot.com/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0