Det där med moral

Alltså, folk som använder yttrandefrihet som ett argument för att bete sig illa. Eller lagar i största allmänhet.
 
Jag förstår verkligen inte grejen med hur vissa personer verkar vilja basera sin moral och sina handlingar på vad som råkar vara lagligt för tillfället. Fram till 1864 fick män aga sina fruar. Fram till 1965 fick män våldta sina fruar. Fram till 1979 fick vuxna aga sina egna och andras barn. Fram till 1982 var kvinnlig könsstympning laglig. Manlig könsstympning är det fortfarande.
 
Tycker någon, på riktigt, att vad den nuvarande lagstiftningen tillåter och inte tillåter är en vettig sak att basera vad man gör och vad man tycker är rätt på?
 
Jag tror ärligt talat inte det. Det verkar mest som ett bekvämt argument för personer som inte vill eller kan motivera sina handlingar och åsikter.


Kommentarer
Amadeus

Jag brukar också reagera på när saker motiveras med "det är olagligt" eller "det är lagligt". Jag kan självklart förstå om man undviker att göra något för att det är olagligt, men man kan ju inte basera sin moral på vad som råkar vara lagligt?

2012-09-13 @ 22:39:20


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0