Bemötande i vården

Jag blir alltid förbannad när jag får höra om personer som behandlats illa inom sjukvården. Ibland så förespråkas det att man vid varje besök inom vården ska anmärka på diverse riskfaktorer som en patient utsätter sig för (t ex rökning) för att verkligen banka in budskapet att de borde sluta med det.
 
Min reaktion? De kommer ju för helvete inte att komma tillbaka då.
 
Seriöst, idén om att skälla ut folk när de är i kontakt med vården är så otroligt kortsiktig och ogenomtänkt. Folk som tidigare haft jobbiga upplevelser inom sjukvården och känt sig illa bemötta kommer i regel dra sig för att söka sjukvård. Vid många olika sjukdomar och skador så får man en betydligt bättre prognos om man får vård snabbt. Om man varje gång man söker vård får en utskällning så lär många personer inte göra det förrän de mår väldigt dåligt, vilket ibland kan vara alldeles för sent.
 
Det är därför jag blir så arg när jag läser om det här.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0