Annelie Enochson och homonormen

Annelie Enochson från KD har sagt lite märkliga saker till SvD.

"- De vill oss inte väl. Vi vill värna familjen, vi vill värna heteronormen. De vill värna homonormen. De får gärna finnas, och de får gärna ha sina tåg, men vi ska inte vara där, säger Annelie Enochson."


Pride vill värna om homonormen, alltså. Till en början så tror jag att någon borde ge Enochson en ordbok - för att kunna värna om något så förutsätts det lite att det existerar till en början och det är väl knappast någon som på allvar menar att det finns en homonorm i samhället?

 

Vad är heteronormen då? I grund och botten kan man säga att det är samhällsfenomenet att alla människor antas vara heterosexuella tills de sagt eller gjort något som motsäger det antagandet. Jag tror inte att det är vad Enochson menar att KD vill värna om, för det är en rätt konstig sak att värna om.

Så vad är det stora problemet med heteronormen? Jo, att många tycker att det är något fel med att inte vara hetero och att människor med andra sexuella läggningar är mindre värda eller gör något dåligt. När jag berättar för människor att jag inte är heterosexuell så är jag sällan helt säker på att de inte kommer börja behandla mig särskilt annorlunda eller reagera på ett negativt sätt. För mig är det den riktigt jobbiga delen, även om det säkert vore lite tröttsamt att alla antar att jag är straight alldeles oavsett.

En förlängning av det här är också att kärlek mellan än man och en kvinna ses som "riktigare" och mer värdefull än all annan kärlek och vissa menar att sådana par därför ska få vissa privilegier - som möjligheten att gifta sig och ha vårdnaden om ett barn tillsammans.

Så, är det den här delen av heteronormen som Enochson vill värna om? Tja, kanske?

Det är lite oklart vad exakt hon menar, men av de möjligheter jag ser så är en bara konstig och den andra ganska illasinnad mot icke-heterosexuella människor.

 

Men, det där med homonormen då? Ja, alltså, uppenbarligen finns det ingen homonorm på samhällsnivå. Möjligen menar hon att Pride/HBTQ-rörelsen vill instifta en homonorm, men det är ju faktiskt bara absurdt. Jag har aldrig hört någon, överhuvudtaget, som har velat att homosexuella ska få överta heterosexuellas privilegier. Jag tror de flesta är rätt överens om att vi bara vill bli inkluderade och få samma respekt och rättigheter.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0