Tits or GTFO

Tits or gtfo

 

Jag har länge haft lite svårt att sätta fingret på vad jag tycker är problemet med sexualisering och objektifiering av kvinnor i sammanhang som i sig inte är sexuella, men jag har börjat förstå bättre varför jag finner det obehagligt. Den här videon med Laci Green är ett rätt bra exempel.

 

 

 

Hon berättar alltså om kommentarer hon fått på sina videor som handlar om att hon är sexig, att personen som kommenterar vill se hennes bröst, att folk vill ha sex med henne och liknande. Inslängt med klassiker som ”tits or get the fuck out”.

 

”Tits or gtfo” (ungefär “visa brösten eller försvinn”, för den som inte pratar engelska) känns som ett otroligt bra exempel på mitt problem med sexuella kommentarer riktade till kvinnor i andra sammanhang än utpräglat sexuella sådana. Den typen av kommentarer verkar ofta vara menade att tysta kvinnor och ”sätta kvinnor på sin plats”, snarare än som faktiska komplimanger. Det är ett sätt att säga att visa att vad en kvinna gör och säger inte har någon betydelse, genom att påminna henne om den samhällsordning som menar att hennes största värde är som sexobjekt för män. En motsvarande samhällsordning finns inte för män, vilket jag skulle tippa är anledningen till att man sällan ser kvinnor diskutera t ex knullbarheten hos en manlig politiker de ogillar.

 

Just ”tits or gtfo” är ju ett väldigt tydligt exempel, men ofta verkar sexualiserande kommentarer även av andra slag tjäna ungefär samma syfte, även om de inte är fullt så tydliga. Det är invirat i en mängd märkliga föreställningar om sex, makt och kön, men i grund och botten handlar det om att ta ifrån en kvinna det värde hon har som person, genom att sexualisera henne. Och jag tycker inte att det är okej.



Kommentarer
hanna - happy happy fatgirl

Så jävla sant!

2012-05-21 @ 12:13:45
URL: http://hannamariefiddeli.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0