Size me.

Blondinbellas tidning Egoboost, som jag aldrig har läst, har tydligen en ny kampanj som heter Size me. Syftet med den är tydligen att visa att kvinnokroppen kan se ut på många sätt och att utmana idealen. Och tja, det är väl fint och så.

 

Jag tycker att mediarepresentation är viktigt. Jag tycker inte att det är okej att de personer som lyfts fram i tv, tidningar och filmer i oproportinerligt stor utsträckning är vita, smala, cis, långa, heterosexuella, friska, utan  funktionshinder och en radda andra saker när det faktiskt bara representerar en väldigt liten den av mänskligheten. Det förmedlar ändå något om vilka människor vi tycker är viktiga att uppmärksamma. Jag tycker inte att det är särskilt konstigt att tycka att de medier som deltar i att forma hur vi ser på världen faktiskt ger en någorlunda korrekt representation av vilka människor som finns i den. Många bloggar jag läser som tar upp ämnet verkar tycka att det helt är en icke-fråga att diskutera vilket utseendeideal som framhålls och istället bara fokusera på att det finns ett ideal överhuvudtaget och även om jag ser deras poäng så tycker jag att det är fel inställning. För mig handlar det inte bara om vilka människor vi tycker är vackra, utan också om vilka människor vi erkänner existerar och vilka människor vi tillåter ta utrymme och uppmärksamhet.

 

Men jag blir ändå rätt trött på kampanjer som ska utmana idealen, vanligen genom att visa upp kroppar som inte är size zero. Helst nakna. Och sedan göra en särskild grej av det. Om ni verkligen vill utmana idealen så tror jag att det är långt mer effektivt att inkludera kvinnor och män som inte lever upp till de rådande idealen, utan att nämna att så är fallet. Inte som en kampanj, utan hela tiden. Kan inte alla vi som inte ser ut som en typisk supermodell få inkluderas utan att samtidigt bli utpekade? Den här kritiken är inte riktad mot just Egoboost (jag har som sagt aldrig läst tidningen), det är många tidningar som gör såhär.

Men om man, som Egoboost verkar vilja, ska förhindra att kvinnor skönhetsopererar sig, hetsbantar och spenderar mängder av tid, energi och pengar på sitt utseende så tror jag inte att det viktigaste är att försöka ändra idealen. Fanny skriver väldigt bra om det där med att kvinnokroppen alltid ska ställas i fokus och jag tror att det är där man ska lägga sin energi istället. Sluta lägga så mycket fokus på hur kvinnor ser ut och börja prata om vad vi gör istället.



Kommentarer
todd

Håller fan helt med dig!

2012-05-07 @ 19:35:59
URL: http://bloodi.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0