Träning och hälsa

Jag brukar inte skriva särskilt mycket om träning, trots att det är nära sammanknippat med mycket av det jag brukar skriva om – hur vårt samhälle ser på olika kroppar, bantning, fat acceptance och liknande.

 Jag ogillar de flesta former av träning och ägnar mig inte åt det särskilt ofta. Mycket av det som skrivs om träning känns lite som en utskällning över detta faktum. Träningsbloggar brukar vara ungefär som bantningsbloggar, DIY-bloggar eller liknande när det kommer till självgodhet och fullständig oförståelse inför det faktum att alla andra inte kan eller vill göra samma sak. Så ja, jag brukar hålla mig borta från det hörnet av internet och den delen av tidningshyllan på Konsum.

 

Hur som helst, jag skulle vilja prata lite om träning och hälsa. De flesta har nog hört att det är hälsosamt att röra på sig och det stämmer. Det har positiv inverkan på en rad olika hälsotillstånd, bland annat depression, diabetes, ångestsjukdomar, högt blodtryck och trötthet. Vilket är trevligt, såklart, men det som stör mig är att när folk pratar om att träning är hälsosamt så specificeras sällan vad som menas med ”träning”. Jag tycker i vart fall att det är lätt att få intrycket av att jag måste springa fem kilometer om dagen eller köra ett stenhårt gympass för att få de där positiva hälsoeffekterna, men det stämmer inte.

 

Det finns många studier som visat en stor skillnad på generell hälsa och livskvalitet, vid flera olika sjukdomstillstånd (eller i utvecklandet av sjukdomstillstånd), där träningen rört sig om 150 minuters träning i veckan – alltså ungefär 20 minuter varje dag, eller 30 minuter fem dagar i veckan. Medelintensiv träning är ungefär samma intensitet som en rask promenad och de där minuterna behöver inte vara sammanhängande. Hälsoeffekterna av träning ges alltså även av betydligt mindre träning än man lätt kan få för sig. Mer träning än 150 minuter i veckan kan ge ytterligare positiva effekter, men det verkar planas ut någonstans däromkring. Att träna två timmar om dagen ger inte särskilt mycket bättre hälsoresultat än att träna 20 minuter om dagen. Mindre träning än så har såklart också positiv inverkan, om än mindre sådan.

 

 Det har för övrigt inget med viktnedgång att göra, vilket också verkar vara en förekommande missuppfattning – personer med ett BMI i fetmakategorin upplever positiva effekter av träning även om deras vikt inte påverkas och det gör även personer med ett normalviktigt BMI.

 

Självklart är det upp till var och en vad de prioriterar och vad de vill göra med sina kroppar. Huruvida man tränar eller inte påverkar överhuvudtaget inte om man är en värdefull eller bra person. Poängen med det här inlägget är inte att uppmana folk att motionera, utan att informera om vad ”hälsoeffekterna av träning” faktiskt betyder. Vad ni som läser gör med den informationen är upp till er.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0