Lästips om reklam som anspelar på sex och folket som vägrar erkänna detta

Jag tänkte skriva ett inlägg runt sexanspelande reklam runt hela den här korvgrejen och hur vissa personer bemöter kritiken.
 

"Angående reklamkorven, jag är mest intresserad och nyfiken på hur man får reklamen till att kvinnan som äter korv, suger av korven, det säger mer om Gudrun och alla andra som protesterar än själva fotot tycker jag."
- Kim, kommentar hos Genusfotografen
Genom att fullständigt förneka att bilden skulle anspela på sex och mena att personerna som tycker det är sexfixerade/letar efter saker att bli upprörda över/sjuka/perverterade/annat trams. För ärligt talat, är det någon som verkligen köper att de här personerna inte kan se sexanspelningen? Någon som på riktigt tror att det inte är en medvetet sexualiserad bild? Nej, just det. I själva verket är det bara en taktik för att tysta diskussionen, eftersom det är svårt att bemöta. Vi vet alla att det är en anspelning på sex för vi är alla bekanta med vår kulturs bildspråk, men såvida inte fotografen går ut och berättar att "jajamensan, poängen är att tjejen suger av korven" så är det svårt att övertyga någon som låtsas inte se det. Vad är poängen med det, då? Jo, om man vägrar gå med på grundpremissen - alltså att korvreklamen anspelar på sex - så slipper man helt den svårare diskussionen om huruvida det är okej att göra sådan reklam.
 
Som sagt, jag tänkte skriva om det, men Peach Me Baby har redan sagt ungefär vad jag tänkte, så läs hennes inlägg istället.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0