De bortglömda ätstörningarna

När jag nu ändå var inne på ätstörningar så tänkte jag skriva lite snabbt om de tillstånd som brukar glömmas bort när man talar om ätstörningar. Om jag inte helt missuppfattat saken så är de diagnoser som faller in under kategorin ätstörningar i DSM-IV anorexia nervosa, bulimia nervosa och ätstörning utan närmare specifikation (ÄS UNS, i resten av texten).

 

ÄS UNS brukar ibland kallas för ”anorexia light” eller ”ätstörning light”, för att antyda att det skulle vara en mildare och mindre allvarliga form av ätstörning. Det är helt fel och jag tycker att det är väldigt dåligt att den missuppfattningen sprids. ÄS UNS är helt enkelt den diagnos som ger personer med uppenbara ätstörningar som inte uppfyller alla kriterier för anorexia eller bulimi. Ett exempel vore en person som i uppfyller alla diagnoskriterier för anorexia förutom att deras BMI fortfarande faller inom intervallet för normalvikt, vilket för någon som innan sin ätstörning hade ett BMI som var högre än 25 kan innebära en väldigt stor viktnedgång. ÄS UNS är inte en lindrigare form av ätstörning, det är en ätstörning med en symptombild som i något eller flera avseenden skiljer sig från bulimi eller anorexi. Det som ibland kallas ortorexi brukar också falla in under den här diagnosen.

 

En form av ÄS UNS som ofta glöms bort när man talar om ätstörningar är hetsätningsstörning, eller binge eating disorder (BED) på engelska. Det är rätt konstigt, med tanke på att det i USA uppskattas vara vanligare än någon annan ätstörning, men så är det i vart fall. Hetsätningsstörning är vad det låter – den drabbade hetsäter regelbundet, lider av detta och gör det inte bara under förloppet av anorexia eller bulimi. Ibland kallas BED matmissbruk eller matberoende*, men såvitt jag vet finns det inget stöd för att det skulle vara ett beroende det rör sig om. Tvärtom så har många studier sett att hetsätningen mildrats när personer med BED äter maten de hetsäter i andra sammanhang – om det rörde sig om ett beroende av samma slag som alkohol- eller narkotikaberoende så borde hetsätningen istället öka och förvärras.

 

*Jag säger inte att matberoende inte existerar. Jag är inte särskilt insatt i det överhuvudtaget. Vad jag säger är att BED inte är en beroendesjukdom, utan en ätstörning.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0