Psykiskt sjuka personer har också rätt att fatta egna beslut

Nu har även hovrätten friat mannen som blivit anklagad för grov misshandel efter att ha utövat BDSM med en sextonåring. En hel del kommentarer kring det hela på internet menar att det är fel och att han utnyttjat henne, med hänvisning till hennes psykiska hälsa och tidigare självskadebeteende. Jag läste tingsrättsdomen när den kom, men har inte satt mig in i vad som hänt i fallet efter det och har inte för avsikt att uttala mig om just det här rättsfallet.

 

Men däremot vill jag påpeka att det gör mig förbannad när någons psykiska hälsa används som ett argument för att de blivit utnyttjade. Visst, det finns ett fåtal mentalsjukdomar som hindrar personer från att kunna ge ett informerat samtycke till sexuella handlingar, men om en person inte lider av just dessa så borde deras psykiska hälsa faktiskt inte vara relevant. Personer med mentalsjukdomar har rätt att delta i sex på samma villkor som alla andra och därmed också själva fatta beslut om vad de vill och inte vill göra av vilka anledningar de vill. Givetvis är det inte acceptabelt att använda någons mentalsjukdom för att få dem att delta i sexuella handlingar mot deras egentliga vilja, men det är inte ett acceptabelt beteende oavsett om personen har en sjukdom eller inte.

 

Jag inser att de flesta protester av det slaget främst vill skydda personer med psykiska sjukdomar, men varför skulle det vara okej att inkräkta på psykiskt sjuka personers rätt till sina egna kroppar och egna beslut i den processen?



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0