Om Chris Brown och Fredrik Strage

Appropå att Chris Brown misshandlade Rihanna när de var tillsammans och nu nyligen skaffat en tatuering som liknar bilderna av henne som publicerades efter händelsen så har många personer blivit upprörda. Med rätta, givetvis. Många tycker att man ska bojkotta Chris Brown och Fredrik Strage har skrivit en krönika om att det tänker han inte alls det.
 
Hans argument? Det finns ju jättemånga artister som misshandlat sina fruar och flickvänner.
 
Om något så borde det väl snarast ses som ett stort problem att så många kända musiker har misshandlat sina partners och fortfarande hyllas för sin musik. Vad säger det om samhällets attityd till våldsbrott, egentligen? Jo, att om du är tillräckligt framgångsrik eller på andra sätt en trevlig person så kan utsätta andra människor för brott utan att lida några större sociala konsekvenser. Fan, det är till och med möjligt att andra inflytelserika och mäktiga personer går ut och försvarar dig och dina handlingar.
 
Skulle ni vilja bli kompis med någon som slår sin partner? Jag skulle inte det. Och i så fall känns det väl ganska rimligt att inte heller lägga sina pengar på att personen i fråga ska kunna fortsätta vara rik, berömd och beundrad.


Kommentarer
Karl

Jag känner inte till historien med Brown, men jag tycker det verkar vara en begriplig reaktion att t.ex. inte köpa biljetter till hans konserter, så länge han visar en sådan attityd till sina handlingar som du beskriver. Däremot verkar det litet överdrivet att vägra lyssna på musik framförd eller komponerad av folk som är döda sedan många år för att de behandlat sin omgivning illa, eller haft osympatiska värdringar (som i fallet Richard Wagner). Strages andra exempel är ju mestadels av den typen, så jag tycker inte hans jämförelse håller riktigt.

Svar: Jag fattar såklart att man i regel inte slutar gilla musik för att man får reda på att personen bakom dem är ett svin. Men det går ju faktiskt utmärkt att tycka om en artists musik utan att gå på deras konserter, köpa deras skivor eller hylla dem utan att låtsas om att de begått brott eller uttryckt hemska åsikter. Jag begär inte att alla ska bojkotta artister som gjort något dåligt, men att argumentera för att man helt ska skilja artister från deras arbete är en jävligt obehaglig inställning, tycker jag.
Alice

2012-09-23 @ 12:00:53
URL: http://diversepedanteri.blogspot.com/
MarySaintMary

Jag tycker det är skillnad på om någon är ett svin privat eller på om denna någon öppet skryter med det eller gör en grej av det, som Chris Brown nu gör. Man kan ju inte kolla upp varenda favoritartists privatliv. Men vad de väljer att förmedla till sina fans och till pressen, det kan man ha bättre koll på.

Svar: Om någon skulle ha missat Chris Browns beteende så är det ju en helt annan situation. Jag brukar inte kolla upp vad diverse kända personer vars verk jag gillar säger i intervjuer eller gör i sitt vardagsliv och tycker inte att folk behöver göra det heller. Men när man faktiskt är helt medveten om situationen och ändå bestämmer sig för att gå på Chris Browns konserter och försvarar det beslutet med att det inte har med hans musik att göra så tycker jag det är ett problem.
Alice

2012-09-23 @ 18:43:02
URL: http://marysaintmary.wordpress.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0