Mössa inomhus-debatten fortsätter

Magdalena Ribbing har svarat på en fråga om huruvida elever ska tillåtas bära mössa inomhus i skolan eller inte. Tydligen är den frågan fortfarande aktuell. Jag tycker ju att de kanske borde löst det där under de tolv år som gått sen jag först hörde talas om frågan, men tydligen inte.
 
Hur som helst, hon menar att rektorn bestämmer hur eleverna ska tillåtas klä sig och om man vill förbjuda "extrem klädsel". Extrem klädsel åsyftar inte att dyka upp i, säg, Lady Gagas beryktade köttklänning. Inte heller kläder med rasistiska eller på annat sätt förtryckande budskap och symboler, som många skolor inte tillåter. Nej, vad Ribbing syftar på med extrem klädsel är "minikjolar, urringade toppar, byxor som visar kalsonger och delar av rumpan – och mössa inomhus". Okej.
 
Hon liknar det vid att anställda på en bank eller myndighet inte går omkring barfota och att affärsinnehavare kan kräva att de anställda klär sig på ett visst sätt. Vilket ju hade varit en utmärkt liknelse om det var lärarna vi pratade om, men det är det inte. Eleverna kan snarast liknas vid kunderna och jag har i vart fall inte varit med om att vare sig baker, affärer eller myndigheter försöker bestämma vad deras kunder och besökare klär sig i.
 
Ribbing menar också att man ska berätta för eleverna att om de kommer på en anställningsintervju och behåller mössan på så minskar deras chanser att få jobbet. Det stämmer väl ofta, men hur är det relevant? De är i skolan, inte på en anställningsintervju. Hur jag klär mig när jag är på föreläsningar eller på min fritid avspeglar inte hur jag klär mig på en anställningsintervju. Varför skulle dessa skolelever resonera annorlunda när det blir dags för dem att söka jobb?
 
I allmänhet så tycker jag verkligen inte att skolan ska lägga sig i vad elever har på sig, så länge de håller sig inom vad som är lagligt. Skulle någon klä sig på ett sätt som uppfattas som väldigt stötande eller besvärande för andra elever så kanske man behöver göra något åt det, men mössa inomhus är knappast ett sådant exempel.
 
Skolan är till för att barn och ungdomar ska få sin utbildning och det finns ingenting i det syftet som motiverar att rektorer efter egen smak ska få styra över elevernas klädsel.


Kommentarer
MarySaintMary

Det finns få saker som provocerar mig så mycket som mössförböd i skolan. Jag förstår det verkligen inte. Det finns ingen som helst poäng i det, förutom "gamla vanor". Förhoppningsvis försvinner det snart, med yngre lärare och det i Sverige allt mer förekommande religiösa användandet av huvudbonad. När jag jobbade som lärare lät jag alltid eleverna ha keps osv (killarna kunde säga: "varför får tjejerna ha breda hårband men vi inte ha keps?", och det finns ju inget bra svar på det). Men ibland när man jobbade ihop med någon äldre elevassistent eller lärare kunde de ryta till om att eleverna skulle ta av sig kepsarna och då hade jag inte så mycket att sätta emot.

Svar: Håller helt med, det är verkligen skitfånigt.
Alice

2012-09-13 @ 10:43:26
URL: http://marysaintmary.wordpress.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0