Rakning, igen

Den rabiata orakade flatfeministen Fanny har skrivit ett inlägg där hon bemöter några olika attityder kring att raka eller inte raka benen.

Det första exemplet är "men jag tycker orakade ben är fult, man får väl tycka som man vill?!??!". Den har vi inte hört förr.

Såhär va. Jag tycker att mina ben är snyggare när det inte är hår på dem. Jag tycker inte att det är ett problem att ha den preferensen, vare sig för sin egen eller någon annans kropp. Däremot blir det problematiskt när man försöker tvinga på andra personer den preferensen, till exempel genom att berätta för någon som har hår på benen att man tycker att det är fult eller utan tillåtelse lägga upp bilder på människor med orakade ben på Facebook i syfte att håna dem. Det går att ha preferenser utan behöva prata om hur äckligt man tycker motsatsen är eller be resten av världen att rätta sig efter dem.

Jag tror att många svenska kvinnor som slutat bort hår från benen (eller andra ställen på kroppen där det är förväntat) tycker att hårlösa ben är snyggare, åtminstone till en början. De flesta av oss är uppvuxna med det hårlösa idealet, så det är klart att det blir lite konstigt att se något annat. Jag vill inte tala för någon annans orsaker, men för min del så är det mest att jag har andra prioriteringar än att se bra ut.

Jag har prövat rätt många olika metoder för att ta bort hår och tycker att de antingen är för dyra, tidskrävande, obehagliga eller irriterar min hud för mycket för att det ska vara något jag vill göra på regelbunden basis. Det faktum att jag tycker mina ben blir snyggare är inte värt det. Så ja, jag tycker att det vore trevligt om människor slutade argumentera som om den stora frågan här är huruvida hår eller hårlöst är snyggast. Den faktiska frågan är människors rätt att göra vad de vill med sitt kroppshår utan att få höra att det gör dem äckliga.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0