Uppgivenhet

Jag är så otroligt trött på dietprat. Det är helt absurt hur otroligt stort utrymme prat om vad man bör eller inte bör äta tar i vår kultur.

 

Jag försöker medvetet undvika sammanhang där prat om hur man bör äta eller träna dyker upp. Jag läser inte träningsbloggar eller bantningsbloggar. Jag läser inte tjejtidningar eller hälsotidningar. Jag köper inte kvällstidningar och besöker bara deras elektroniska versioner om jag blir länkad dit. Jag brukar blockera bantningsreklam på Facebook.

 

Trots det så känns det som att jag hela tiden ser och hör idéer om vad jag ska äta, vad jag inte ska äta, hur jag ska träna, hur jag ska göra för att gå ner i vikt och hur bra eller dåligt något särskilt livsmedel eller näringsämne är för min hälsa. Det är inte bara i form av reklam eller massmedia, utan även från privatpersoner som vill förmedla sina tankar om hur man bör äta och träna. Jag önskar verkligen att jag slapp förhålla mig till allt det här och bara kunde få existera ifred utan att få samhällets fixering vid smalhet tvingad på mig för just nu får det mig verkligen att må piss.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0