Lästips: Dr She Bloggo om Legally Blonde

Såhär va. Jag har grymt mycket skola för stunden. För att upprätthålla någon slags illusion om att jag är en aktiv bloggare ändå så tänker jag komma med ett lästips istället.
 
Dr She Bloggo, som brukar blogga om tv-serier ur ett genusperspektiv, har skrivit ett inlägg om Legally Blonde. Ni vet, den där gamla filmen om en blond partytjej som bestämmer sig för att bli jurist? Hur som helst, Dr She Bloggo menar att filmen faktiskt har ett betydligt mer feministiskt budskap än man skulle kunna tro vid första anblicken. Så, tja, jag såg om den (jag tror jag såg den när jag var runt tolv) eftersom jag ville se om det stämde. Och ja, det gör det. Dessutom är Holland Taylor fantastisk i rollen som Professor Stromwell.
 


Kommentarer
Hanna Marie

Jag såg om den (och tvåan, som handlar om djurrätt) för ett tag sedan. Älska första, tvåan är rätt kass, men första är fantastisk. Hehe. Men så älskar jag också Mean girls, så det säger en del om min smak.

Svar: Tror aldrig att jag har sett tvåan, men jag gillade ettan. För övrigt tycker jag att det är rätt drygt och i grund och botten sexistiskt att chickflicks anses vara så fruktansvärt dåliga. Jämför man med andra genrer som i regel håller ungefär lika hög kvalitet, typ actionfilmer och vissa komedier, så blir typiska tjejfilmer mycket mer hånade. Känns inte som en slump, direkt.
Alice

2012-09-20 @ 00:11:22
URL: http://hannamariefiddeli.blogg.se/
Hanna Marie

Håller med dig!

2012-09-20 @ 11:07:34
URL: http://hannamariefiddeli.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0