Komplimanger

Lady Dahmer skriver om komplimanger och jag tycker att det är lite tråkigt att de flesta verkar direkt associera sådana till utseende.

 

Jag tycker inte att det är något fel i sig att vilja få uppskattning kring sitt utseende eller bry sig om det. Jag tycker inte heller att det är något fel i sig att ge människor komplimanger kring detta. Vad jag däremot tycker är att det, i synnerhet hos kvinnor, får alldeles, alldeles för stort utrymme. Till exempel när vi bryr oss mer om kvinnliga politikers utseende och stil än deras åsikter och beslut.

 

Påverkas människors beteende av komplimanger? Visst, men det är inte problemet. Problemet är att de komplimangerna ofta är "vad snygg du är", snarare än "vad trevligt att se dig". Det finns mängder av egenskaper som jag och de flesta andra uppskattar hos andra människor, som intelligens, medkänsla, mod, engagemang, vänlighet, hänsynsfullhet, öppensinnighet och humor. Ett vackert yttre är bara en av dessa och det är lite absurdt att det får så mycket mer uppmärksamhet.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0