"Åh, vad smal du är"

Det här med smala kvinnor som gärna vill berätta hur jobbigt det är att vara smal. Jag blir så satans irriterad, alltså.* Typ som i det här mailet, som publicerats på Bodypalace.

 

"Varför är det okej för människor att säga dessa saker till någon som är smal? Om jag gick fram till en överviktig person och sa "Guuud vad du är tjock" ja då skulle helvetet bryta loss."

 

En hel del personer verkar tycka att det här är jättekonstigt, så jag kan förklara varför. Det beror på att smal=snygg och tjock=ful. Jag menar alltså inte att det är så, jag menar att det är så orden ofta används. När någon säger "åh, vad smal du är" så menar de vanligen "åh, vad snygg du är". Det är därför det är socialt accepterat att säga.

 

Självklart kan man tycka att det är otrevligt att påpeka någons kroppsform överhuvudtaget, men det går inte att låtsas att det är precis samma saker. För i vårt samhälle är inte alla kroppsformer lika accepterade att ha och därmed blir det inte precis samma sak att kommentera på alla olika kroppsformer.

 

 

* Det finns problem som drabbar specifikt väldigt smala personer, som borde diskuteras. Men det här är faktiskt inte ett av dem.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0