Om att publicera privata mail

För ett tag sedan så publicerade en feministisk bloggare ett privat mail från en annan feministisk bloggare på sin blogg. Den senare verkar ha tagit illa upp och den tidigare verkar inte ha menat något illa med det hela.

 

Jag tänkte inte kommentera just den situationen specifikt, utan om att publicera privata meddelande i allmänhet. Ganska många bloggare gör det här ibland, utan att nämna huruvida detta sker med avsändarens tillstånd eller inte.

 

Jag tycker inte att det är okej att publicera privata mail utan att ha fått avsändarens tillstånd. Undantaget skulle väl vara rena hatmail. Men om det rör sig om mail som inte är illasinnat menade så tycker jag att man ska respektera det faktum att avsändaren har valt att ha en privat konversation istället för att bara lämna en kommentar. Då menar jag både hela och delar av mail, med eller utan avsändarens namn/kontaktinfo.

För ärligt talat, det är inte så jävla svårt att fråga någon om det är om det går bra att publicera mail de har skickat till en.

 

Jag skulle dessutom gärna se att fler bloggare började skriva att de fått tillstånd att publicera mail, för att undvika missförstånd och sända signalen att det faktiskt är viktigt att få det.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0