Könssjukdomar och testning

Visste ni att det är National HIV Testing Day i USA idag?

 

I UngKab09, en studie om ungdomars erfarenheter och attityder kring sex, hade en tredjedel av de som svarade någon gång testat sig för HIV och bara en tiondel hade gjort det under det senaste året. Trots att betydligt fler hade haft sex där de inte använt kondom.

 

Jag testade mig för HIV och diverse andra könssjukdomar för ungefär ett år sedan. Jag hade haft oskyddat  sex och var inte säker på om folk jag haft det med hade några könssjukdomar (inget jag rekommenderar), så det kändes som en bra grej att göra.

 

Ett HIV-test kräver bara att man lämnar ett blodprov, vilket kanske tar max fem minuter att lämna. Test för en del andra sjukdomar inkluderar urinprov eller prov från slemhinnor som då tas med något som liknar en lång tops. Jag fick resultaten en vecka senare över telefon. Jag vet att en det finns en del personer som haft svårt att få testa sig för HIV eller fått höra att det är onödigt, men faktum är att man som patient har rätt att få testa sig för HIV om man så önskar och det är dessutom kostnadsfritt. Jag tycker att det är en väldigt bra idé att testa sig för HIV och andra könssjukdomar om man har haft sex överhuvudtaget och i synnerhet om man inte använt kondom eller annat skydd mot sjukdomar. Om man har några sjukdomar så kan man förhoppningsvis behandla dem, eller åtminstone undvika att smitta andra, och om man inte har det så är det skönt att veta säkert.

 

Har ni testat er för HIV eller några andra könssjukdomar?



Kommentarer
Hanna Marie

Klamydia en gång, typ för att barnmorskan tyckte det var en bra idé. Nevermind att jag aldrig hade haft oskyddat sex, haha

Svar: Jag tycker det är så konstigt när man blir rekommenderat att bara testa sig för klamydia. Har man haft sex på ett sätt som kan överföra klamydia så har man ju utsatt sig för andra risker också. Tycker dock att det är bra att testa sig någon gång även om man alltid använder skydd - de är ju inte 100% säkra.
Alice

2012-06-28 @ 09:54:03
URL: http://hannamariefiddeli.blogg.se/
MarySaintMary

Också bara klamydia. Antar att det är för att barnmorskan kan göra det samtidigt som de gör gynundersökning, om man ska ta blodprov måste man väl få en ny tid hos nån annan.

Svar: Jag vet inte riktigt, det beror nog på vad man bokat tid för, var det är och var man bor. Jag har kunnat testa för alla testbara könssjukdomar samtidigt som en gynundersökning, men då hade jag sagt att jag ville göra det redan när jag bokade tiden (var en annan person som tog blodprov).
Alice

2012-06-28 @ 15:40:32
URL: http://marysaintmary.wordpress.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0