Det där med hen

Det är ju inte särskilt många som verkar vilja helt ersätta han och hon med hen, men desto fler som fått för sig att detta är hela poängen med ordet. Och många av dessa verkar bli upprörda och tycka att deras könsidentitet tas ifrån dem om någon skulle kalla dem "hen". Det ska såklart respekteras, men jag måste säga att jag verkligen inte fattar varför.

 

Jag identifierar mig som kvinna, men också som mängder av andra saker. Ändå är mitt kön det enda som avspeglar sig i vilket pronomen människor använder när de pratar om mig. Får jag min etnicitet, min sexuella läggning, min neurofunktion, min socioekonomiska tillhörighet, min personlighet eller någon av de andra saker som utgör en del av vem jag är osynliggjord eller borttagen för att de inte avspeglas i vilket pronomen människor beskriver mig med? Nej.

 

Självklart använder jag de pronomen som personen jag talar om föredrar, eller det jag tror att de skulle föredra om jag inte vet säkert. Det är bara vanligt hyfs. Men jag tycker ändå att det verkar lite överdrivet att tro att hela ens könsidentitet är beroende av ett ord.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0