En tråkig grej med engagemang

En tråkig grej kring vegetarianism och veganism är att många verkar se det så binärt. Antingen så är man vegetarian/vegan eller så är man det inte. Och visst, det stämmer ju, men även om man inte är veggo på heltid så finns det fortfarande ett värde i att konsumera mindre animaliska produkter, om man nu tror att det är en bra sak.

 

Alternativen är inte att fortsätta köpa och konsumera animaliska produkter på samma sätt som förut eller bli vegan. Det går att konsumera mindre animaliska produkter - äta kött mer sällan, sluta köpa skinnskor, dricka sojamjölk ibland. Det gör en skillnad. Detsamma gäller såklart andra konsumenmaktrelaterade grejer.

 

Jag hoppas att Meatless Monday, Earth Hour och liknande inititaiv påminner om att man inte måste välja mellan att vara fanatiker eller fullständigt oengagerad. Små saker gör skillnad. Jag har redan pratat om hetsen kring att vara en medveten konsument, så jag vill klargöra att det här inte är avsett som ett "ALLA KAN GÖRA NÅGOT, VARFÖR GÖR DU INGET DITT EMPATILÖSA SVIN?!?!"-inlägg. Det här är riktat mot er som vill engagera er i olika frågor, oavsett vad de må vara. Ni måste inte vara ordförande i RFSL för att kunna jobba med hbtq-personers situation. Ni behöver inte vara rigorösa veganer för att kunna engagera er i djurrätt. Ni måste inte leva off-grid i en stuga i Norrland för att engagera er i miljöfrågor. Det är helt okej att göra precis så mycket eller lite som ni vill och det gör fortfarande skillnad.



Kommentarer
MarySaintMary

Jag är inte vegetarian, men min pojkvän är. Detta i kombination med att jag aldrig varit förtjust i kött gör att jag äter uteslutande vegetariskt hemma, och då och då kött när jag äter ute eller hemma hos andra. Men jag känner ändå ibland att jag inte riktigt har rätt att uttala mig i djurrättsfrågor. Inte för att någon har sagt det till mig, men ändå. Det känns dubbelmoraliskt.

2012-01-24 @ 11:48:24
URL: http://marysaintmary.wordpress.com
Alice

MarySaintMary: Jag tror det där är ganska vanligt. Men jag tycker egentligen inte att det blir dubbelmoral eller hyckleri om man inte begär att någon annan ska bli vegetarian på heltid, eller göra något annat som man själv inte gör.

2012-01-24 @ 21:55:46
URL: http://theolddays.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0