Sex och funktionshinder

Ni vet hur det finns en massa olika föreställningar kring sex och sexualitet i samhället, ur mängder av olika aspekter? Vet ni vilken grupp människor som står väldigt sällan omfattas av dessa föreställningar? Vi som har funktionshinder av något slag.

 

Jag har otroligt många tankar kring sex, reproduktion och funktionshinder som jag skulle vilja prata om, framförallt eftersom det verkar vara så pass tabu. I ganska stor utsträckning tycks människor med åtminstone vissa funktionshinder förväntas vara helt asexuella och uttryck för sexualitet upplevs som konstiga, hotfulla, olämpliga eller liknande. Det här gäller för funktionsnedsättningar av många olika slag, men jag skulle gissa att det är som värst när det berör intellektuella funktionsnedsättningar, autism och liknande. Så bara för att vara tydlig – människor med den typen av funktionsnedsättningar har vanligen en sexualitet och en del av dessa kan ge meningsfullt och informerat samtycke till att delta i olika former av sex.

 

Sedan så har vi andra funktionsnedsättningar som också verkar antas ha asexualitet som en bieffekt. Människor som använder rullstol är ett exempel. Det enda populärkulturella porträtt jag kan komma på av en rullstolsanvändare som har sex, eller ens uttrycker att denne har en sexualitet, är Artie från Glee. Vid typen av funktionshinder som har tydliga fysiska uttryck så verkar samhällets problem inte vara så mycket huruvida de berörda kan samtycka till sex, mer förvirring kring över att det går. Dessutom finns det en rätt obehaglig fetischerande attityd kring det här, på ett sätt som är objektifierande snarare än ett erkännande av sexualitet. ”Amputitionsporr” är det jag främst tänker på, men jag ska inte gå in för mycket på det här. Det kanske blir ett senare inlägg.

 

Kategorin jag är mest bekant med är dock sex och psykiska sjukdomar, främst av egen erfarenhet. Jag skulle säga att samhällsbilden där överlappar rätt mycket med den vid intellektuella funktionsnedsättningar – framförallt vad gäller samtycke. Det verkar vara rätt vanligt att tro att människor med psykiska sjukdomar inte kan fatta egna beslut angående sex och att vi inte kan ge meningsfullt samtycke. Jag har skrivit en del om det här förr. Det finns människor som uttryckligen sagt till mig att min psykiska hälsa innebär att människor jag har samtyckande sex med utnyttjar mig/våldtar mig och att jag inte själv är kapabel att fatta beslut kring min sexualitet. Jag tror att många andra som någon gång haft psykiska sjukdomar, i synnerhet inkluderande självskadebeteende och ännu mer i synnerhet om de haft en dragelse åt BDSM, har fått höra liknande saker, direkt eller indirekt.

 

Jag behöver väl knappast påpeka att den här typen av omyndigförklarande och avsexualisering av människor med funktionshinder gör mig förbannad. De flesta av oss har en sexualitet, de flesta av oss vill uttrycka den på något sätt och de flesta av oss kan samtycka till sex med andra människor. Visst, det finns undantag, men det gäller även för människor utan funktionsnedsättningar. Så, tja, jag tror att det här kommer bli en samling blogginlägg. Det här är viktigt att prata om och jag hoppas att fler personer börjar göra det snart.



Kommentarer
MarySaintMary

"Det enda populärkulturella porträtt jag kan komma på av en rullstolsanvändare som har sex, eller ens uttrycker att denne har en sexualitet, är Artie från Glee."



Han är det enda populärkulturella porträtt av en rullstolsanvändare ÖVER HUVUD TAGET som jag kan komma på. Period. Eller förresten, han och Klimax i Tre Kronor. Och han hade ju en unge, men den kanske han gjorde innan han hamnade i rullstolen? Minns inte.

2012-02-28 @ 22:39:18
URL: http://marysaintmary.wordpress.com
Alice

Jag kan komma på några till, men de flesta har inte fått särskilt mycket fokus.

2012-02-29 @ 16:25:05
URL: http://theolddays.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0