Polisen borde inte facebooka

Tydligen blev det en del prat om en statusuppdatering polisen i Växjö gjorde på Facebook för ett tag sedan. Min fråga; varför har polisen i Växjö facebook?

Om man spanar in deras statusuppdateringar så är syftet med en del helt begripliga, framförallt då de letar efter vittnen till olika händelser. En del andra poster är mer av slaget ”rolig grej som hände på jobbet”.

 

 

Vad är syftet med att göra den typen av poster, på ett facebook-konto som är menat att representera Växjös polis? Det får väl förmodas att personerna som omskrivs inte tycker det är särskilt trevligt. Visst, det är möjligt att ingen annan än de själva och de som redan bevittnat händelsen kan identifiera dem, men det betyder ju inte att det känns helt okej. Jag antar att idén är att göra reklam för polisen eller ge mer insikt i vad de ägnar sig åt, men är det här ett okej sätt att göra det?

 

Är det verkligen lämpligt att alla yrkesgrupper ska skriva om sitt jobb på sociala medier? Jag tycker inte det.

 

Jag pluggar ju till läkare, vilket innebär att jag ibland vistas i sjukvårdssammanhang. Rådet jag fått är att överhuvudtaget inte prata om vad jag gör (och verkligen, verkligen, verkligen inte på sociala medier), eftersom det är rätt svårt att vara helt hundraprocentigt säker på att någon inte kan identifieras utifrån vad man säger. Jag vet inte vilka sekretessregler som poliser omfattas av, men jag tycker det känns som en rimlig förväntning att de inte ska berätta hej vilt om vad de gjort i tjänsten.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0