Dagens frustration

I allmänhet så gillar jag Julia Skotts projekt Kroppsbilder, jag tycker att det är ett bra initiativ även om det är nedstämmande att så många av de personer som valt att skriva en kommentar till bilderna de postat tycker illa om sina egna kroppar. Jag tror det är positivt att få se människokroppar som inte är retuscherade eller utvalda eftersom de uppfyller särskilda utseendekrav.

 

Men kommentarerna till det här inlägget stör mig så mycket. Mer specifikt, de kommentarer som säger att de tycker att killens kropp är jättefin och inte ser något fel med det. Efter att han själv har skrivit att han gått ner ungefär tio kilo av aptitförlust, är deprimerad och aldrig riktigt har trivts med sin kropp. Det känns rimligt att gissa att de flesta personer som är 178 cm långa inte kan vara särskilt hälsosamma vid en kroppsvikt på 46 kilo. Så vad fan. Tonåringar som går ner en stor andel av sin kroppsvikt utsätter sig för ganska tydliga hälsorisker. Jag tycker inte att man ska säga åt personer som på god grund anser sig väga för lite att de ser bra och normala ut. Självklart tycker jag inte heller att det är bra att han skriver att han äcklas av sin kropp, men jag tycker inte att en bra lösning är att antyda att hans viktnedgång inte är ett problem.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0