En glädjande upptäckt

Stockholms universitetsbibliotek tillåter visst att man lånar deras böcker även om man helt saknar anknytning till SU, så länge man skaffar ett lånekort. Jag har alltid tänkt mig att universitetsbibliotek bara är till för folk vid det berörda universitetet, men icke. Vilket innebär att jag kan på tag på The Biology of Human Starvation, som jag velat läsa i evigheter. Woho!

 

Det är för övrigt en löjligt lång text publicerad av Ancel Keys med kollegor som redovisar resultaten av The Minnesota Starvation Experiment. The Minnesota Starvation Experiment är en studie som genomfördes på 40-talet, med syfte att kartlägga de fysiska och psykiska effekterna av svält hos människor. I grund och botten skiljer sig det inte så mycket från studier som fokuserat på viktnedgång genom kalorirestriktion, men skillnaden är att deltagarna i den här studien var normalviktiga, inte ville gå ner i vikt och dessutom valdes ut bland annat efter psykisk och fysisk hälsa. Sammanfattningar av resultaten som jag har sett tidigare inkluderar bland annat att deltagarna uppvisade en hel del beteenden som vanligen förknippas med ätstörningar, vilket jag tycker är grymt intressant. Så, ja, jag är glad. Skulle tro att det kommer ytterligare inlägg kring saken när jag införskaffat och läst resultaten (de är visst över 1000 sidor, så det kan ta ett tag).



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0