Abort som preventivmedel

Nina Ruthström skrev ett inlägg om aborter och jag blir så trött på vissa av kommentarerna. Mer specifikt de som kommer med klassikern "abort ska/får/bör inte användas som ett preventivmedel".

 

Först och främst, vem gör ens det? Säkert skulle vissa personer slarva mindre med faktiska preventivmedel om de saknade möjlighet att avbryta en graviditet i efterhand, men skulle någon betydande andel kvinnor faktiskt välja abort som sitt primära sätt för att undvika att föda oönskade barn? Jag har aldrig gjort en abort, men det verkar vara en någorlunda obehaglig upplevelse. Att blöda i flera veckor efteråt tycks enligt Vårdguiden vara standard och det finns risker för komplikationer efteråt. Jag har svårt att tro att det är någon betydande mängd kvinnor som gör en abort och bestämmer sig för att det är att föredra framför att använda preventivmedel.

 

För det andra, kan vi snälla sluta dela upp aborter i bra och dåliga aborter? Det är kontraproduktivt att resonera kring abort som något som bara är acceptabelt då kvinnan blev våldtagen/använde skydd som inte fungerade/riskerar sin hälsa eller sitt liv genom att genomgå en graviditet och födsel. Eller, för den delen, om barnet har ett avvikande medicinskt tillstånd. Kvinnor har rätt att bestämma över sina kroppar även om de hade oskyddat, samtyckande sex och har utmärkta möjligheter att genomgå en graviditet och sedan ta hand om barnet. Aborter ska inte behöva berättigas.



Kommentarer
Elin Astrid

De kvinnor jag känner som gjort abort säger att det gör så in i helvetes ont att det inte finns en chans i helvetet att nån skulle använda det som ett "preventivmedel" eller lättvindigt.



Dessutom, när ska folk fatta att det inte ÄR ett preventivmedel? Alltså, det finns ingen möjlighet eftersom det inte är preventivt.

2011-09-04 @ 15:37:55
URL: http://elinastrid.blogspot.com
Alice

Elin Astrid: Jag antar att vad de har problem med är att abort skulle användas istället för preventivmedel. Vilket jag också ser problem med, men främst för att det är kostsamt, tidskrävande och ibland psykiskt och fysiskt smärtsamt att få en abort utförd. Inte för att aborter är moraliskt tvivelaktiga handlingar som bara är okej att utföra under vissa omständigheter.

2011-09-04 @ 18:02:31
URL: http://theolddays.blogg.se/
Sofia i London

Det verkar vara ett stort problem bland unga dock. När jag var sådär 13-14-15 så hade många av mina vänner oskyddat sex eftersom "man kan ju bara göra abort". Fler av dem har gjort minst två. Småkillar speciellt verkar se det som en helt ok lösning på problemet.

2011-09-16 @ 20:54:09
URL: http://sophedeluxe.devote.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0