Gemensamt ansvar betyder inte att man kan ge bort sin del av det

En sak som stör mig i diskussioner kring föräldraledighet är tendensen att se föräldrarna som en enhet. Jag har inga barn själv och är inte särskilt insatt i vilka olika rättigheter och skyldigheter man får som förälder, så jag brukar hålla mig borta från sådana diskussioner. Men det känns konstigt när folk menar att "paret borde själva få bestämma hur de vill dela upp föräldraledigheten" och verkar glömma att paret i fråga faktiskt består av två personer.*

 

Självklart är föräldraskap ett gemensamt ansvar för de personer som skaffat ett barn tillsammans. Men innebär det verkligen att det är ett ansvar som helt kan läggas på en av dessa två? Jag tycker att varje enskild förälder borde ha egna rättigheter och skyldigheter gentemot sitt barn, inte att föräldrarna ska ha gemensamma rättigheter och skyldigheter de kan fördela mellan sig efter eget tycke. Är det bara jag som tycker att det är en märklig inställning?

 

* Såvitt jag vet kan bara två personer ha vårdnaden om ett barn just nu, men samma resonemang kan lika gärna appliceras på flera föräldrar än två om man skulle vilja det.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0