PETA och varför de är skräp

Jag är vegetarian och undviker också andra animaliska produker än kött och biprodukter från slakt. Jag gillar verkligen inte när djur vanvårdas eller skadas. Om man vet det så skulle man kunna anta att jag gillar PETA, eftersom de också ogillar slaktindustrin och när djur vanvårdas och skadas. Men det gör jag inte.

 

 

 

Jill på Feministe tar upp rätt många exempel på hur PETA haft reklamkampanjer som är sexistiska, rasistiska och hatiska mot tjocka personer och transpersoner. Happy happy fatgirl har reagerat på en av deras reklamer som klankar ner på tjocka personer. PETA är väldigt tydliga med att de skiter i marginaliserade grupper av människor och gärna exploaterar dessa för sin egen sak. Jag tycker att det är smaklöst och oacceptabelt. Jag tycker inte att det är okej att göra reklam för sin egen kamp på bekostnad av andra grupper, som dessutom är en del av deras organisation.

 

Men bortsett från PETA:s kränkande behandling av människor, hur har de ens tänkt att deras reklam ska fungera?

Kvinnor är vegetarianer i betydligt större utsträckning än män, så det verkar inte som ett smart drag att ha reklamkampanjer som går ut på att våra kroppar är äckliga eller använda oss som objekt i marknadsföring. Jag är ingen retorikexpert, men att förolämpa vad som borde vara ens primära målgrupp verkar vara en dålig idé. Kanske får de sina marknadsföringstekniker från The Game.

 

Det blir inte mycket vettigare om vi antar att de riktar sig främst till män. PETA, om ni vill uppmärksamma män på hur hemskt djurplågeri är, tror ni verkligen att sexualiserade bilder av kvinnor är rätt väg att gå? Jag har svårt att se hur sexualisering av våld gör att folk blir mer negativt inställda till det.

 

 

 



Kommentarer
hanna - happy happy fatgirl

Word word word. Peta är en skitorganisation som tycker att det är rätt att kränka människor (tekniskt sätt också ett djur) i sin strävan efter att få det bättre för andra djur. Helt ologiskt och puckad. Bu!

2011-10-17 @ 23:15:15
URL: http://hannamariefiddeli.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0