Forska utan djurförsök

Så, som jag skrev i mitt förrförra inlägg så gillar jag inte PETA. Svenska djurrättsorganisationer brukar tack och lov inte ägna sig åt samma respektlösa marknadsföring, men ofta har jag problem med dem också. Vissa av dem använder metoder som jag tror är ineffektiva och många av dem lägger ett stort fokus på frågor som jag inte tycker borde prioriteras särskilt högt, som exempelvis att tidelag är tillåtet i Sverige*.

 

 

Min favoritorganisaton i Sverige som fokuserar på djurrätt är Forska utan djurförsök. De är en organisation som finansierar forskning med syfte att hitta metoder som kan ersätta djurförsök. Djurförsök är ofta hemska, men de brukar uppfattas som nödvändiga (även om det såklart är något man kan diskutera), i synnerhet när det gäller tester av läkemedel. För mig känns det orealistiskt att hoppas på att djurförsök kommer avvecklas inom stora delar av forskningen om alternativ saknas, vilket är anledningen till att jag stödjer just dem.

Här går det att läsa om de forskningsprojekt de stöttar i år.

 

 

 

* Jag gillar inte tidelag. Jag tycker inte att det är okej att utföra sexuella handlingar med/mot en varelse som inte kan ge samtycke på ett meningsfullt och tydligt sätt. Men jag tror inte att det finns särskilt mycket motstånd bland gemene man i den frågan, så jag upplever att kampanjer för det är överflödiga. Jag tror inte heller att särskilt många djur skulle hjälpas av en förändrad lagstiftning (även om en sådan vore önskvärd), så jag skulle hellre se att resurser lades där de kan göra större skillnad.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0