"Du är inte som andra tjejer"

 

”Jag har bara killkompisar.” Jag hatar den frasen och variationer därav, i synnerhet då den kommer från tjejer. Inte för att det är något fel med det i sig, utan för att det nästan alltid följs av en kommentar om hur tråkiga, jobbiga, elaka och allmänt dåliga tjejer är. Underförstått då att det inte gäller just den tjejen.

 

Det här beteendet rör inte bara tjejer, utan återkommer i mängder av andra grupper som är föremål för fördomar och förakt. Det kan verka rätt konstigt att klanka ner på en grupp man själv tillhör, men jag är någorlunda säker på att det i själva verket handlar om att få fördelar i en annan grupp genom att ta avstånd från den man i själva verket tillhör.*

 

Jag har skrivit tidigare om feminina homosexuella män i populärkultur och homosexuella män som inte vill sammanknippas med dem. I grund och botten är det samma sak. Deprimerade personer som inte vill sammankopplas med schizofrena personer? Samma sak. Tjocka personer som inte vill sammankopplas med tjocka personer som äter mycket chips? Samma sak. För enkelhetens skull håller jag mig till tjejer i den här texten, men det kan lika gärna bytas ut mot en annan grupp som folk försöker ta avstånd från.

 

Självklart får och bör man protestera mot fördomar mot olika grupper, inklusive tjejer. Men tyvärr gör det ofta på ett sätt som delar upp oss i bra och dåliga tjejer. Praktiskt för den som tillhör den bra delen kanske, men i grund och botten ineffektivt. Till en början så tillåter det andra personer att hålla kvar vid sin negativa inställning till en grupp, för personer som de känner räknas ju inte. "Jag menar ju inte dig när jag säger att tjejer är ytliga bimbos, jag menar andra tjejer."

 

För det andra så är det inte ens en särskilt bra lösning på ens personliga problem. För du är fortfarande tjej. Du kommer fortfarande drabbas negativt av saker som drabbar tjejer som grupp negativt och en hel del folk kommer fortfarande se dig som medlem i just den gruppen, oavsett hur mycket du protesterar. Det enda sättet att slippa drabbas av nackdelar och fördomar på grund av vilka grupper man tillhör är att se till att inga sådana fördomar och nackdelar finns. Men tjejer som klankar ner på och tar avstånd från tjejer som grupp? Ni motverkar just det!

 

* Jag antar att det finns någon sociologisk term för att beskriva det fenomenet och om någon känner till den får ni gärna berätta.



Kommentarer
Sanna

Så sjukt bra inlägg. Håller med dig helt och hållet! :D

2011-10-27 @ 08:29:49
URL: http://smartasanna.wordpress.se
Alice

Sanna: Vad kul att du tycker det, tack!

2011-10-27 @ 13:31:07
URL: http://theolddays.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0