Självbiografier - vad är grejen?

Högst upp på Adlibris topplista den här veckan är Jag är Zlatan. För den som inte gissade det så är det Zlatan Ibrahimovićs självbiografi, som han skrivit med David Lagercrantz.

 

Vad är grejen med självbiografier? Det får erkännas att jag inte läst särskilt många självbiografier. Det beror på de jag har läst, med ett fåtal undantag, har varit urtråkiga. Ni vet hur man ibland stöter på bloggar eller foruminlägg som uppenbart är skrivna för att författaren vill berätta vilken smart och häftig person denne är? De flesta självbiografier jag läst har varit så, fast mycket längre och med bättre stavning.

 

Jag fattar inte heller riktigt grejen med Zlatan, men det har förmodligen med min fullständiga avsaknad av fotbollsintressa att göra.

 

Har ni läst några självbiografier som faktiskt varit riktigt bra? Även i jämförelse med skönlitterära böcker eller biografier skrivna av någon annan? Vad är det jag missar?



Kommentarer
Sanna

En stråle av ljus av - Danielle Steel om hennes son som tog självmord när han 19år. Han var bipolär, den är har lite snyftvarning på sig. Kanske inte en regelrätt självbiografi :)

2011-11-23 @ 14:54:49
URL: http://smartasanna.wordpress.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0