Om hetsätning och sockerberoende

 

 



Början av det här blogginlägget av Lady Dahmer får mig att tänka på det här blogginlägget av The Fat Nutritionist.

 

Det LD beskriver och vad många andra personer som identifierar sig som sockerberoende beskriver låter i mina öron som hetsätning. Hetsätning kan förekomma hos personer med ett normalt kostintag och brukar då ses som en ätstörning, men framförallt så brukar det observeras hos personer som utsätter sig för någon typ av svält (även den semisvält som olika bantningsmetoder går ut på).

 

Skulle lika många personer anse sig vara sockerberoende om bantning, frivillig restriktion av olika livsmedel och föreställningar om hur mycket man bör äta av olika saker inte var så vanligt som det faktiskt är i vårt samhälle? Jag tror verkligen inte det.

 

Hetsätning behöver inte vara ett symptom på vare sig beroende eller sjukdom. Det kan också vara ett tecken på att den kost man äter är bristfällig och med tanke på hur enormt många människor som begränsar sitt näringsintag på ett eller annat sätt så känns det statistiskt sannolikt att en det är rätt vanligt. Tyvärr får det inte samma utrymme som sockerberoende eller liknande förklaringar, vilket jag antar har något att göra med mediers föreställning om att alla uttryck för hunger på något vis måste vara fel och deras vilja att sälja lösnummer.

 

Jag vill ogärna spekulera i förekomsten av fysiskt sockerberoende, med tanke på hur lite forskning som finns på området. Men jag har jävligt svårt att se hur man skulle kunna diagnostisera det utifrån beteende när majoriteten av Sveriges befolkning har en osund relation till mat och sina kroppar i allmänhet.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0