Information från vinstdrivande företag hör inte hemma i sjukvården

Tidigare idag var jag på min lokala vårdcentral och gick förbi en sån där monter med broschyrer som många vårdcentraler har, som ska innehålla information om olika sjukdomar. En av dem handlade om övervikt och har utgiven av Modifast. För den som inte vet är Modifast ett företag som säljer måltidsersättningar. Den som använder deras produkter efter deras rekommendationer får i sig 800-900 kcal om dagen och definieras därför som en low calorie diet – LCD. Som en jämförelse kan nämnas att den lägsta uppskattning jag har sett av dagligt kaloriintag för fångar i Auschwitz under andra världskriget är 1300 kcal.

 

I början av broschyren (som förresten heter ”Dags för ett lättare liv”) berättas om BMI och midjemått som två olika metoder för att avgöra vem som är överviktig. Det inkluderar också den här frasen:


”Men man får inte glömma bort hur viktigt det är att man trivs med sig själv – oavsett vad vågen säger. Vad som är ’rätt’ vikt för en person, behöver heller inte vara ’rätt’ vikt för en annan person med samma längd. Övervikt i sig måste dock ses som mer än ett kosmetiskt problem och det kan påverka din hälsa negativt.”

 

Jag kan ha fel, men för mig låter det som att de vill säga att även personer som har ett normalviktigt BMI och midjemått kan banta om de inte trivs med sina kroppar, men att de med ett överviktigt BMI eller midjemått bör banta. Oh, och att övervikt är ett ”kosmetiskt problem”.

 

Sedan fortsätter de med att komma med uttjatade påståenden som varierar mellan att vara missvisande eller rakt av felaktiga. Exempel:

 

* Det där med viktnedgång är ”enkel matematik” och handlar bara om att äta färre kalorier än kroppen förbrukar. Vilket väl inte är fel som så, men det blir lite missvisande när man inte samtidigt nämner att hur många kalorier kroppen förbrukar påverkas kraftigt av hur många kalorier man äter.

 

* Människor blir överviktiga för att de äter för mycket av ”fel mat” och rör sig för lite. Det finns gott om studier som visar att tjocka människor äter ungefär likadant som smala människor, och även studier som visar att människor som varit smala hela sina liv har väldigt svårt att gå upp mycket i vikt och ännu svårare att hålla sig kvar vid en högre vikt när de gjort det.


* Om du går ner i vikt upplever du denna långa lista av hälsofördelar. Jag misstänker att det bara är ett antagande baserat på de risker för olika sjukdomar som sammanknippas med fetma, för jag har aldrig sett en trovärdig studie som stödjer dessa påståendet och jag har svårt att tro att det skulle gå att göra någon med tanke på hur svårt det är att få folk att faktiskt uppnå en bestående viktnedgång i studier över sådan.

 

* Om du går ner i vikt stabiliseras din ämnesomsättning. Det inkluderades i punkten ovan, men det förtjänar en egen punkt för kom igen. Det faktum att ämnesomsättningen minskar kraftigt när man utsätter sig för kalorirestriktion och fortsätter vara lägre även om man går upp till sin ursprungliga vikt efter bantningen är ändå rätt etablerat. Hur är det att stabilisera den?

 

Stora delar av broschyren går för övrigt igenom Modifasts olika produkter och nämner riskerna med dessa eller någon statistik över hur de fungerar. De nämner också snabbt andra viktminskningsmetoder och flikar in hur deras produkter kan användas tillsammans med dessa, samt passar på att faktiskt nämna lite olika nackdelar med dessa metoder.

 

Jag tycker att det är väldigt besvärande att den här typen av broschyrer, som knappast kan sägas ge en fullständig bild av vare sig ”övervikt” eller viktnedgång, finns på vårdcentraler. De flesta litar nog på att information som finns på en vårdcentral eller ett sjukhus om olika sjukdomar och tillstånd ska gå att lita på och jag tycker att det är fel att delar av den ska vara illa dold reklam för särskilda företag och deras produkter. Än värre när samma reklam kommer med felaktiga och missvisande påståenden om det tillstånd det ska informera om.

 

Vi har en skattefinansierad sjukvård. Ska vi verkligen behöva se broschyrer utgivna av vinstdrivande företag med sin egen profit som främsta intresse när vi besöker den?



Kommentarer
Sanna

Sa du till om broshyrerna? :D

2011-11-11 @ 23:22:38
URL: http://smartasanna.wordpress.com
Alice

Sanna: Nej, jag hann inte läsa den där och ville kolla innehållet först, men jag ska försöka komma ihåg det nästa gång jag är där.

2011-11-11 @ 23:28:45
URL: http://theolddays.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0